پس از پایان غرامت ایام بارداری، «بیمه بیکاری» به مادران تعلق می گیرد؟

کمک هزینه بارداری یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی است که زنان بیمه شده در صورت داشتن شرایط لازم می توانند از آن بهره مند شوند اما یکی از سوالاتی که بیمه شده مطرح می کند این است که آیا متقاضی پس از وقفه بارداری درخواست بازگشت به کار را دارد یا خیر. و اگر کارفرما او را نپذیرفت یا در پایان قرارداد بیکار شد پس چه مسیولیتی دارد؟

به گزارش آرسل، بر اساس ماده 67 قانون تامین اجتماعی، چنانچه بیمه شده زن در مدت یک سال قبل از زایمان سابقه پرداخت 60 روز حق بیمه داشته باشد، به شرط عدم کار می تواند از کمک بارداری استفاده کند. کمک هزینه بارداری با احتساب تعداد روزهای استراحت معادل دو سوم آخرین دستمزد یا حقوق روزانه بیمه شده است و طبق ماده 63 قانون تامین اجتماعی آخرین مزد یا حقوق روزانه بیمه شده جمع کل. حق بیمه بیمه شده در 90 روز گذشته. از ابتدای استراحت تقسیم بر تعداد روزهای کاری.

شرایط دریافت کمک هزینه بارداری به این معنی که بیمه شده ظرف یک سال قبل از زایمان، حق بیمه 60 روز کار را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده و قبل از شروع استراحت مشغول به کار یا مرخصی استحقاقی است. ضمناً در دوران استراحت خود کار نکند و دستمزد و حقوق دریافت نکند.

لایحه یا اجرای مصوبه 26 اردیبهشت 1400 هیات وزیران در خصوص الحاق یک تبصره به بند (1) تصویب نامه در خصوص پیش بینی بار مالی ناشی از افزایش مدت مرخصی زایمان در در بودجه سالانه، مدت مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه افزایش یافته است.

مرخصی زایمان برای مادرانی که سه فرزند یا بیشتر به دنیا می آورند یک سال است. همچنین بیمه شده می تواند قبل از زایمان حداکثر دو ماه از مرخصی زایمان استفاده کند مشروط بر اینکه بر اساس گواهی پزشک با تاریخ زایمان مرتبط باشد. در صورتی که بیمه شده در دوران بارداری دچار عوارضی شود که سلامت مادر و کودک را تهدید می کند و با نظر پزشک و تایید شورای پزشکی سازمان نیاز به استراحت پزشکی قبل از شروع مرخصی زایمان داشته باشد، دوره بیماری. کسر نمی شود. از مدت مرخصی زایمان و دستمزد جبرانی بارداری پرداخت خواهد شد.

غرامت دستمزد بیمه شده و مدت استفاده از مرخصی زایمان در سوابق بیمه ای زنان بیمه شده منظور می شود.

سامانه نظارت و ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی در زیر به برخی از سوالات مطرح شده توسط مردم پاسخ می دهد:

چه کسانی واجد شرایط کمک بارداری هستند؟

بیمه شدگان اجباری چه مشمول قانون کار باشند و چه نباشند از این حمایت برخوردارند. البته طبق ماده 64 قانون تامین اجتماعی، در مواردی که کارفرمایان موظف به پرداخت حقوق یا دستمزد بیمه شدگان خود در مدت مرخصی زایمان بر اساس سایر قوانین و مقررات باشند، سازمان تامین اجتماعی تنها پاسخگوی درمان آنان خواهد بود.

برای درخواست کمک هزینه بارداری در غیاب چه مدارکی لازم است؟

بیمه شدگان زن می توانند با ارایه درخواست به سامانه خدمات غیر حضوری و بارگذاری مدارک و مدارک مربوطه شامل شناسنامه مادر، شناسنامه یا شناسنامه فرزند و گواهی پزشک مربوطه از مرخصی زایمان بهره مند شوند.

از چه تاریخی می توانید مرخصی زایمان را شروع کنید؟

بیمه شده خانم می تواند قبل از زایمان، در صورت درخواست و بر اساس گواهی پزشک، حداکثر 2 ماه از مرخصی زایمان (در صورت مربوط به تاریخ زایمان) استفاده کند.

اگر بیمه شده از تاریخ زایمان برای دریافت کمک هزینه بارداری اقدام کند، اما در روز زایمان یا بعد از آن کار کند، سود بارداری از چه روزی محاسبه می شود؟

مدت مرخصی زایمان از تاریخ زایمان شروع می شود اما پس از کسر روزهایی که بیمه شده شغل دارد پرداخت می شود. مثلاً بیمه شده ای که متولد 25 آرسل 1402 بوده و حقوق کامل آرسل ماه را دریافت کرده است و به عبارتی 30 روز کاری در آرسل ماه وجود دارد. مدت استراحت از 4 آرسل 1402 شروع شده و به همین دلیل آخرین روز مرخصی زایمان او 3 تیر 1403 است، اما سازمان تامین اجتماعی حقوق مهرماه را به بیمه شده پرداخت نمی کند.

آیا پس از پایان مرخصی زایمان، بیمه شده «بیمه بیکاری» می گیرد؟

در صورت غیر ارادی بودن بیکاری می توان با رعایت سایر شرایط قانونی از بیمه بیکاری بهره مند شد.

آیا اتباع خارجی واجد شرایط کمک بارداری هستند؟

بله در صورت داشتن شرایط امکان پذیر است.

آیا غرامت دستمزد، مقرری زایمان و روزهای بیمه بیکاری قابل انتقال به صندوق های دیگر است؟

در صورتی که سوابق حاصل از پرداخت غرامت دستمزد و بیمه بیکاری روزهای بیماری و بارداری مورد قبول صندوق مقصد باشد، با توجه به اینکه هیچ گونه حق بیمه ای برای این ایام در سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است، صرفاً قابل اعلام و بیمه حق بیمه در این خصوص قابل انتقال به سایر صندوق ها نخواهد بود.

پایان خبر آرسل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پس از پایان غرامت ایام بارداری، «بیمه بیکاری» به مادران تعلق می گیرد؟" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پس از پایان غرامت ایام بارداری، «بیمه بیکاری» به مادران تعلق می گیرد؟"، کلیک کنید.