هزینه اظهارنامه تخلیه ملک چقدر است؟ (راهنمای جامع 1403)

هزینه اظهارنامه تخلیه ملک چقدر است؟ (راهنمای جامع 1403)

هزینه اظهارنامه تخلیه ملک

هزینه اظهارنامه تخلیه ملک، بسته به تعرفه های سال جاری (مثلاً 1403) و خدماتی که استفاده می کنید، معمولاً شامل هزینه های دادرسی، دفاتر خدمات قضایی و ابلاغ میشه که در مجموع چند صد هزار تومان خواهد بود. دونستن این هزینه ها برای موجر و مستاجر مثل یه فانوس تو تاریکی می مونه تا بتونن با چشم باز قدم بردارن و بعداً غافلگیر نشن. این هزینه، اولین قدم برای حل وفصل مشکل تخلیه هست و در مقایسه با هزینه های بعدی دعاوی قضایی، خیلی کمتره و می تونه کلی از دردسرهاتون رو کم کنه.

تخلیه ملک اجاره ای، چه برای صاحب خونه که می خواد ملکش رو پس بگیره و چه برای مستاجر که باید جابجا بشه، معمولاً پر از چالش و نگرانی هست. یکی از اولین قدم های رسمی و قانونی برای شروع این فرآیند، ارسال اظهارنامه تخلیه ملک هست. شاید با خودتون بگید خب، این اظهارنامه دیگه چه صیغه ایه و چقدر آب می خوره؟ حق دارید نگران باشید، چون تو این بازار گرونی، هر هزینه ای اهمیت پیدا می کنه. اما نگران نباشید، تو این مقاله قراره ریز به ریز هزینه های اظهارنامه تخلیه ملک رو براتون باز کنیم تا بدونید دقیقاً با چی طرفید.

اظهارنامه تخلیه ملک، یه جور اخطار رسمی و دوستانه (البته از نوع حقوقی!) هست که صاحب خونه برای مستاجر می فرسته. هدفش هم اینه که به مستاجر اطلاع بده قرارداد اجاره تموم شده یا به دلیل خاصی باید ملک رو تخلیه کنه. این اظهارنامه یه جاده یک طرفه نیست و مستاجر هم می تونه بهش پاسخ بده. در واقع، این نامه یه جور اتمام حجت حقوقیه که قبل از هر اقدام قضایی جدی تر، فرستاده می شه.

شاید فکر کنید این مراحل اضافه کاریه و نیازی بهش نیست. اما باید بدونید که ارسال اظهارنامه می تونه هم به نفع موجر باشه و هم به نفع مستاجر. برای موجر، این کار نشون می ده که قصد داشته قبل از درگیری های دادگاهی، مشکل رو دوستانه حل کنه و برای مستاجر هم فرصتی هست تا وضعیت رو ارزیابی و برای جابجایی برنامه ریزی کنه. مهم تر از همه، این کار در مراحل بعدی دادگاهی، یه مدرک محکم برای موجر محسوب می شه. پس اگه قصد تخلیه دارید، دست روی دست نذارید و برای ارسال اظهارنامه اقدام کنید. اگه مستاجر هستید و اظهارنامه گرفتید، بدونید که فرصت دارید تا قبل از بالا گرفتن قضیه، فکری به حال خودتون کنید.

تفکیک انواع اظهارنامه تخلیه ملک و تاثیر آن بر هزینه ها

ممکنه فکر کنید اظهارنامه تخلیه ملک، فقط یه نوع داره و همیشه یه شکل و شمایل خاصی داره. اما در واقعیت، اظهارنامه ها می تونن انواع مختلفی داشته باشن که البته این تفاوت ها معمولاً روی هزینه های اولیه ثبت و ابلاغ تأثیر زیادی نمی ذارن، بلکه بیشتر تو مراحل بعدی دعوا خودشون رو نشون می دن. بریم ببینیم چه انواعی داریم و داستانشون چیه.

اظهارنامه تخلیه ملک مسکونی

این نوع اظهارنامه، همون طور که از اسمش پیداست، برای ملک های مسکونی فرستاده می شه. رایج ترین دلایل ارسالش هم ایناست:

  • پایان قرارداد اجاره: وقتی مهلت اجاره تموم شده و مستاجر قصد تخلیه نداره. این رایج ترین مورده.
  • عدم پرداخت اجاره بها: اگه مستاجر اجاره اش رو سر موقع نده، مالک می تونه با فرستادن اظهارنامه، بهش اخطار بده که اگه اجاره رو نپردازه، باید ملک رو تخلیه کنه.
  • تخلف از شروط قرارداد: مثلاً اگه تو قرارداد اومده باشه مستاجر حق نداره ملک رو به کس دیگه اجاره بده و این کار رو کرده باشه، یا هر شرط دیگه ای رو زیر پا گذاشته باشه.
  • نیاز مالک به استفاده شخصی: البته این مورد کمی پیچیده تره و شرایط خاص خودش رو داره، ولی گاهی اوقات مالک برای سکونت خودش یا اقوام درجه یکش نیاز به ملک پیدا می کنه.

اظهارنامه تخلیه ملک تجاری

ملک های تجاری، با توجه به ماهیت و قوانین خاص خودشون (مثل قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 و 1376) داستان های متفاوتی دارن. دلایل ارسال اظهارنامه تخلیه برای ملک تجاری هم می تونه مشابه مسکونی باشه، اما ممکنه کمی پیچیده تر بشه:

  • پایان قرارداد اجاره: مثل ملک مسکونی، اینجا هم اگه قرارداد تموم بشه، اظهارنامه فرستاده می شه.
  • عدم پرداخت اجاره بها: مستاجر مغازه هم اگه اجاره نده، همین داستان رو داره.
  • تغییر شغل: اگه مستاجر بدون اجازه مالک، شغلش رو تو ملک تجاری عوض کنه، ممکنه مالک حق تخلیه پیدا کنه.
  • نیاز مالک به بازسازی یا تخریب: اگه مالک بخواد ملک رو بازسازی اساسی کنه یا کلاً تخریب و دوباره بسازه، می تونه اظهارنامه بفرسته.

ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که آیا هزینه های ثبت و ابلاغ برای این دو نوع ملک فرق می کنه؟ معمولاً جوابش «نه» هست. یعنی هزینه های اولیه دادرسی، دفاتر خدمات قضایی و ابلاغ الکترونیک، فرقی نمی کنه که ملک شما مسکونی باشه یا تجاری. تعرفه ها ثابت هستن. اما تفاوت اصلی و هزینه های بیشتر، خودشون رو تو مراحل بعدی و اگه کار به دادگاه و وکیل بکشه، نشون می دن؛ اونجا دیگه ماهیت مسکونی یا تجاری بودن ملک و قوانین حاکم بر اون، تأثیر زیادی روی زمان بر بودن پرونده و بالطبع هزینه های وکیل و دادرسی داره.

پس در قدم اول، یعنی ارسال اظهارنامه، نگرانی زیادی بابت تفاوت هزینه های مسکونی و تجاری نداشته باشید. مهم اینه که دلیل تخلیه رو درست و حسابی تو اظهارنامه بنویسید وگرنه ممکنه هزینه ای که الان برای اظهارنامه می کنید، تو مراحل بعدی بی اثر بشه.

هزینه های مستقیم و الزامی اظهارنامه تخلیه ملک (بروزترین تعرفه ها)

خب، می رسیم به بخش هیجان انگیز قضیه! یعنی دقیقاً چقدر باید خرج کنیم تا این اظهارنامه به دست مستاجر برسه؟ راستش رو بخواهید، هزینه های اظهارنامه تخلیه ملک اونقدرها هم زیاد نیست و بیشتر شبیه یه هزینه اداری کم هست تا یه هزینه حقوقی سنگین. این هزینه ها شامل چند بخش اصلی می شه که اجباری هستن و باید پرداخت بشن.

هزینه دادرسی اظهارنامه

یکی از اصلی ترین هزینه ها، هزینه دادرسی هست که باید به قوه قضائیه پرداخت بشه. این مبلغ معمولاً برای اظهارنامه ها یه عدد ثابت و نسبتاً کمه. تو سال 1403 (بر اساس تعرفه های موجود در سال جاری)، این مبلغ برای اظهارنامه ها، چیزی حدود 20,000 تا 30,000 تومان هست. این مبلغ مبنای خاصی نداره و صرفاً برای ثبت اظهارنامه و استفاده از سیستم قضایی دریافت می شه. دقیق تر بگم، این پول می ره برای اون که سیستم قضایی، اظهارنامه شما رو به عنوان یه ورقه قضایی رسمی به حساب بیاره و روش مهر و امضای خودش رو بزنه.

هزینه خدمات دفاتر الکترونیک قضایی

امروزه دیگه خبری از کاغذبازی های قدیمی نیست و اکثر کارهای حقوقی رو باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام بدیم. این دفاتر، خدماتی مثل ثبت اظهارنامه، اسکن مدارک، ورود اطلاعات به سیستم و ارسال الکترونیک رو انجام می دن که بابتش یه هزینه ای دریافت می کنن. این هزینه هم ثابت هست و معمولاً تو سال 1403، حدود 70,000 تا 100,000 تومان برای ثبت یه اظهارنامه آب می خوره. این پول می ره برای هزینه های اداری دفتر، دستمزد کارمند و استفاده از سیستم. در واقع شما دارید پول زحمت اونا رو می دید که کارتون رو تو سیستم ثبت کنن.

هزینه ابلاغ اظهارنامه

بعد از ثبت اظهارنامه، باید به دست طرف مقابل (مستاجر) برسه. ابلاغ هم دو نوع اصلی داره:

  1. هزینه ابلاغ الکترونیک (سامانه ثنا): خدا رو شکر امروزه اکثر مردم تو سامانه ثنا ثبت نام کردن و ابلاغ ها الکترونیکی انجام می شه که هم خیلی سریع تره و هم ارزون تر. هزینه ابلاغ الکترونیک معمولاً تو همون هزینه دفاتر خدمات قضایی گنجونده می شه یا مبلغ خیلی کمی در حد 5,000 تا 10,000 تومان بهش اضافه می شه. مزیتش اینه که به محض ابلاغ، یه پیامک به شماره مستاجر می ره و می فهمه که یه چیزی براش اومده و باید بره تو سامانه ثنا ببینه چیه.
  2. هزینه ابلاغ از طریق پست (در موارد خاص): اگه مستاجر تو سامانه ثنا ثبت نام نکرده باشه یا دسترسی نداشته باشه، ممکنه نیاز به ابلاغ پستی پیدا کنیم. ابلاغ پستی همون طور که می دونید هم زمان برتره و هم گرون تر. هزینه پست سفارشی و تحویل اظهارنامه به مستاجر می تونه چیزی حدود 50,000 تا 80,000 تومان آب بخوره. البته این حالت کمتر پیش می آد و اولویت همیشه با ابلاغ الکترونیکه.

با این تفاسیر، اگه مستاجرتون تو سامانه ثنا ثبت نام کرده باشه (که این روزا بیشترشون ثبت نام کردن)، کل هزینه مستقیم و الزامی شما برای ارسال یه اظهارنامه تخلیه ملک تو سال 1403، چیزی بین 100,000 تا 150,000 تومان خواهد بود. مبلغ ناچیزیه در مقایسه با دردسرهای بعدی اگه این کار رو نکنید.

جدول جامع هزینه های مستقیم (تقریبی و بر اساس تعرفه های 1403)

برای اینکه بهتر تو ذهنتون جا بیفته، این هزینه ها رو تو یه جدول براتون آوردیم:

نوع هزینه مبلغ تقریبی (تومان) در سال 1403 توضیحات
هزینه دادرسی اظهارنامه 20,000 – 30,000 پرداخت به قوه قضائیه بابت ثبت رسمی اظهارنامه
هزینه خدمات دفاتر الکترونیک قضایی 70,000 – 100,000 شامل ثبت، اسکن مدارک، ورود اطلاعات و ارسال الکترونیک
هزینه ابلاغ الکترونیک (ثنا) 5,000 – 10,000 در صورت ثبت نام مستاجر در سامانه ثنا (گاهی در هزینه دفتر گنجانده می شود)
هزینه ابلاغ پستی (در صورت لزوم) 50,000 – 80,000 در صورتی که مستاجر در ثنا ثبت نام نکرده باشد

نکته مهم: این ارقام حدودی و تقریبی هستن و ممکنه با تغییرات تعرفه ها، کمی جابجا بشن. برای اطلاع دقیق تر، همیشه به تعرفه های بروز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

هزینه های غیرمستقیم و اختیاری مرتبط با اظهارنامه تخلیه ملک

علاوه بر هزینه های اصلی و اجباری که گفتیم، یه سری هزینه های دیگه هم هستن که ممکنه پیش بیان. این هزینه ها اختیاری هستن، یعنی شما مجبور نیستید اونا رو پرداخت کنید، ولی گاهی اوقات پرداختشون می تونه کلی از دردسراتون رو کم کنه و کار رو براتون راحت تر کنه. اصلاً بعضی وقتا آدم باید به این فکر کنه که صد سال خرج کاشتن، یک سال خرج برداشتن؛ یعنی یه هزینه کوچیک الان، جلوی یه هزینه بزرگ تر رو تو آینده می گیره.

هزینه مشاوره حقوقی (فقط برای اظهارنامه)

اگه کلاً سر در گمی و نمی دونی اظهارنامه چیه، چطور باید نوشت یا اصلاً باید بفرستی یا نه، می تونی از یه وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیری. خیلی ها فقط برای این که مطمئن بشن کارشون رو درست انجام می دن، یه جلسه مشاوره ساعتی یا موردی با وکیل می ذارن. این مشاوره می تونه هم به صورت حضوری باشه و هم تلفنی. هزینه این مشاوره هم بسته به وکیل، تخصصش و شهری که توش هستید، فرق می کنه. معمولاً برای یه جلسه مشاوره ساعتی، باید حدود 200,000 تا 500,000 تومان کنار بذارید. این مبلغ برای گرفتن راهنمایی های کلی و اطمینان از قدم های اولیه تون واقعاً ارزش داره.

هزینه تنظیم اظهارنامه توسط وکیل (بدون وکالت کلی)

گاهی اوقات شما خودتون حوصله یا وقت تنظیم متن اظهارنامه رو ندارید. یا ممکنه دوست داشته باشید متنی که می فرستید، از نظر حقوقی کاملاً بی عیب و نقص باشه و هیچ جور بهانه ای به دست مستاجر نده. تو این شرایط، می تونید از یه وکیل بخواهید که فقط متن اظهارنامه رو براتون تنظیم کنه. این کار به معنی این نیست که وکیل قراره کل پرونده تخلیه رو برای شما پیگیری کنه، بلکه صرفاً نگارش اظهارنامه رو انجام می ده. هزینه این خدمت هم معمولاً بیشتر از یه جلسه مشاوره است، چون وقت و تخصص بیشتری می خواد. انتظار داشته باشید حدود 700,000 تا 1,500,000 تومان برای این کار هزینه کنید. البته باز هم این مبلغ می تونه بر اساس پیچیدگی موضوع و تجربه وکیل متغیر باشه. این هزینه رو به چشم یه سرمایه گذاری برای جلوگیری از اشتباهات حقوقی در آینده ببینید.

هزینه تهیه و کپی مدارک

برای ثبت اظهارنامه، نیاز به کپی مدارک هویتی، قرارداد اجاره و شاید سند مالکیت دارید. این هزینه ها معمولاً خیلی ناچیزه، مثل هزینه فتوکپی، پرینت یا اسکن. ولی خب، جزئی از کل هزینه هاست و باید بهش توجه کنید. شاید در حد چند ده هزار تومان بشه، ولی بالاخره هزینه است.

در کل، این هزینه های غیرمستقیم و اختیاری، قرار نیست اجباری باشن. شما می تونید خودتون هم اظهارنامه رو تنظیم و ثبت کنید. اما اگه می خواهید کارتون رو با خیال راحت و بدون دغدغه انجام بدید و از همون اول جلوی هرگونه اشتباه احتمالی رو بگیرید، کمک گرفتن از متخصص ها تو این مراحل واقعاً کمک کننده است. مثل این می مونه که بخوایم ماشینمون رو خودمون تعمیر کنیم یا بدیم یه مکانیک حرفه ای تعمیرش کنه؛ شاید هزینه مکانیک بیشتر باشه، اما نتیجه کارش مطمئن تره.

مراحل گام به گام ثبت و ابلاغ اظهارنامه تخلیه ملک (از صفر تا صد)

حالا که هزینه ها رو شناختیم، بریم ببینیم این اظهارنامه رو چطوری باید ثبت و ابلاغ کنیم. این فرآیند خیلی پیچیده نیست، اما نیاز به دقت و حوصله داره. مثل یه نقشه راه، مرحله به مرحله با هم پیش میریم.

گام ۱: جمع آوری مدارک لازم

اولین و مهم ترین قدم، جمع وجور کردن مدارکیه که برای اظهارنامه نیاز داریم. بدون این مدارک، هیچ کاری نمی تونید بکنید:

  • قرارداد اجاره: این مهم ترین مدرکه. فرقی نمی کنه رسمی باشه (تو دفتر اسناد رسمی ثبت شده باشه) یا عادی (یه کاغذ دست نویس که بین خودتون و مستاجر امضا شده).
  • مدارک هویتی موجر و مستاجر: کپی کارت ملی و شناسنامه خودتون (موجر) و مستاجر. البته اگه کد ملی مستاجر رو داشته باشید کافیه، چون دفاتر خدمات قضایی خودشون اطلاعات رو چک می کنن.
  • سند مالکیت یا اجاره نامه قبلی: اگه سند ملک به نام خودتون نیست و مثلاً شما خودتون مستاجر اول هستید و ملک رو به شخص دیگه (مستاجر دوم) اجاره دادید، باید اجاره نامه خودتون با مالک اصلی رو داشته باشید.
  • هرگونه مستندات مربوط به دلیل تخلیه: اگه دلیل تخلیه غیر از پایان قرارداد هست (مثلاً عدم پرداخت اجاره بها)، هر مدرکی که این ادعای شما رو ثابت می کنه، مثل پیامک های یادآوری پرداخت اجاره، رسیدهای بانکی (اگه مبلغی رو پس دادید) و… رو جمع کنید.

گام ۲: تنظیم متن اظهارنامه

متن اظهارنامه باید دقیق و بدون ابهام باشه. اینجا لازمه که خیلی حواستون رو جمع کنید. معمولاً تو دفاتر خدمات قضایی، فرم های آماده ای برای اظهارنامه وجود داره، ولی شما باید اطلاعات رو با دقت توش وارد کنید:

  • اطلاعات کامل موجر و مستاجر: اسم و فامیل، آدرس دقیق پستی، کد ملی، شماره تماس. اینا باید کاملاً دقیق باشن.
  • مشخصات دقیق ملک: آدرس کامل ملک (خیابان، کوچه، پلاک)، پلاک ثبتی و کد رهگیری قرارداد اجاره (اگه دارید).
  • شرح دقیق دلیل تخلیه: اینجا باید با جزئیات کامل و روشن، دلیل اینکه چرا می خواهید ملک تخلیه بشه رو بنویسید. مثلاً انقضای مدت قرارداد اجاره مورخ [تاریخ قرارداد] و عدم تمدید آن یا عدم پرداخت اجاره بهای ماه های [نام ماه ها] به مبلغ [مبلغ] تومان.
  • درخواست صریح تخلیه و تعیین مهلت قانونی: باید واضح و بدون رودربایستی از مستاجر بخواهید که ملک رو تخلیه کنه. معمولاً یه مهلت مشخصی (مثلاً 10 روزه) برای تخلیه تعیین می شه.
  • تذکر به مستاجر در مورد عواقب عدم تخلیه: می تونید به مستاجر اخطار بدید که در صورت عدم تخلیه در مهلت مقرر، اقدامات قانونی بعدی (مثل دادخواست تخلیه و مطالبه اجرت المثل ایام تصرف) رو انجام خواهید داد.

گام ۳: مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

بعد از جمع آوری مدارک و تنظیم متن اظهارنامه، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برید. یادتون باشه که حتماً باید خودتون یا وکیلتون (اگر وکیل دارید) تو سامانه ثنا (سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی) ثبت نام کرده باشید. اگه ثبت نام نکردید، اول باید این کار رو انجام بدید.

  • نحوه تکمیل فرم ها: تو دفتر، کارمند مربوطه اطلاعات شما و مستاجر و متن اظهارنامه رو وارد سیستم می کنه. مدارکی که جمع کردید هم اسکن و پیوست پرونده الکترونیک شما می شن.
  • اهمیت سامانه ثنا: همون طور که گفتیم، سامانه ثنا برای ابلاغ های الکترونیک حیاتیه. اگه مستاجر هم تو ثنا ثبت نام کرده باشه، ابلاغش خیلی راحت تر و سریع تر انجام می شه.

گام ۴: پرداخت هزینه های مربوطه

تو همین مرحله و تو دفاتر خدمات قضایی، باید هزینه های مستقیم اظهارنامه رو که قبلاً در موردش حرف زدیم، پرداخت کنید. معمولاً با دستگاه کارت خوان می تونید این کار رو انجام بدید و نیازی به پول نقد نیست.

گام ۵: پیگیری ابلاغ اظهارنامه

بعد از پرداخت هزینه ها، اظهارنامه شما ثبت و به جریان میفته. حالا باید پیگیر ابلاغش باشید:

  • نحوه اطلاع از ابلاغ: اگه خودتون تو سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید، می تونید از طریق حساب کاربری خودتون تو سامانه (با نام کاربری و رمز عبور شخصی) وضعیت ابلاغ اظهارنامه رو چک کنید. وقتی اظهارنامه به مستاجر ابلاغ بشه، براتون پیامک هم میاد.
  • توضیح تفاوت ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی: این قسمت خیلی مهمه!
    • ابلاغ واقعی: یعنی مستاجر خودش اظهارنامه رو دیده و خونده.
    • ابلاغ قانونی: حتی اگه مستاجر عمداً اظهارنامه رو نبینه یا دریافت نکنه (مثلاً پیامک رو باز نکنه یا به دفتر پست نره)، بعد از یه مدت مشخص (مثلاً 10 روز) از زمان ارسال پیامک یا پست، اظهارنامه از نظر قانونی بهش ابلاغ شده فرض می شه. یعنی دیگه نمی تونه بگه من خبر نداشتم. این موضوع برای ادامه مراحل حقوقی شما حیاتیه.

با انجام این مراحل، اظهارنامه شما به صورت قانونی ارسال و ابلاغ شده و شما یه مدرک معتبر برای اقدامات بعدی دارید. حالا منتظر می مونید تا مهلت تعیین شده برای تخلیه بگذره و بعداً تصمیم می گیرید که قدم بعدی چی باشه.

نمونه متن اظهارنامه تخلیه ملک (با قابلیت کپی و ویرایش)

برای اینکه بهتر بتونید یه اظهارنامه تخلیه رو تنظیم کنید، دو تا نمونه متن رو اینجا براتون می نویسم. یادتون باشه که اینا فقط یه الگوی کلی هستن و حتماً باید اطلاعات دقیق و خاص پرونده خودتون رو جایگزین کنید. اگه تو تنظیمش شک دارید، بهتره با یه وکیل مشورت کنید تا از مشکلات حقوقی بعدی جلوگیری بشه.

نمونه اظهارنامه برای حالت انقضای مدت اجاره

موضوع: درخواست تخلیه ملک استیجاری به دلیل انقضای مدت قرارداد

جناب/سرکار مستاجر محترم: [نام و نام خانوادگی مستاجر]

نشانی: [آدرس دقیق ملک استیجاری شامل استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، طبقه، واحد]

با سلام و احترام؛

به استحضار می رساند: اینجانب [نام و نام خانوادگی موجر] فرزند [نام پدر موجر] به شماره ملی [کد ملی موجر] و به نشانی [آدرس کامل موجر]، مالک شش دانگ ملک مسکونی/تجاری/اداری (حسب مورد) به نشانی فوق الذکر می باشم.

بر اساس قرارداد اجاره عادی/رسمی (حسب مورد) شماره [شماره قرارداد اجاره در صورت وجود کد رهگیری] مورخ [تاریخ شروع قرارداد اجاره]، ملک مذکور به مدت [مدت اجاره، مثلاً ۱۲ ماه] به شما اجاره داده شد. مطابق بند [شماره بند مربوط به مدت اجاره و اتمام آن] قرارداد اجاره فوق، مدت زمان قرارداد اجاره در تاریخ [تاریخ اتمام قرارداد اجاره] به اتمام رسیده است.

علی رغم انقضای مدت اجاره، تاکنون نسبت به تخلیه و تحویل ملک به اینجانب اقدام ننموده اید. لذا با عنایت به موارد فوق و لزوم استرداد ملک، بدین وسیله به شما اظهار می شود که ظرف مدت ۱۰ (ده) روز کاری از تاریخ ابلاغ این اظهارنامه، نسبت به تخلیه کامل و تحویل ملک به اینجانب اقدام فرمایید.

در غیر این صورت و در صورت عدم تخلیه ملک در مهلت مقرر، اینجانب ناچار به پیگیری حقوقی موضوع از طریق مراجع قضایی و طرح دعوای تخلیه و مطالبه کلیه خسارات وارده از جمله اجرت المثل ایام تصرف پس از انقضای مدت اجاره خواهم بود که تمامی هزینه های قانونی و دادرسی بر عهده شما خواهد بود.

با تشکر و احترام

نام و نام خانوادگی موجر: [نام و نام خانوادگی موجر]

امضا:

تاریخ: [تاریخ تنظیم اظهارنامه]

نمونه اظهارنامه برای حالت عدم پرداخت اجاره

موضوع: اخطار پرداخت اجاره بها و درخواست تخلیه ملک استیجاری

جناب/سرکار مستاجر محترم: [نام و نام خانوادگی مستاجر]

نشانی: [آدرس دقیق ملک استیجاری شامل استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، طبقه، واحد]

با سلام و احترام؛

به استحضار می رساند: اینجانب [نام و نام خانوادگی موجر] فرزند [نام پدر موجر] به شماره ملی [کد ملی موجر] و به نشانی [آدرس کامل موجر]، مالک شش دانگ ملک مسکونی/تجاری/اداری (حسب مورد) به نشانی فوق الذکر می باشم.

بر اساس قرارداد اجاره عادی/رسمی (حسب مورد) شماره [شماره قرارداد اجاره در صورت وجود کد رهگیری] مورخ [تاریخ شروع قرارداد اجاره]، ملک مذکور به شما اجاره داده شد. مطابق بند [شماره بند مربوط به پرداخت اجاره بها] قرارداد اجاره فوق، مبلغ اجاره بها ماهانه [مبلغ اجاره بها به تومان] تومان تعیین گردیده و موعد پرداخت آن نیز [مثلاً ابتدای هر ماه] می باشد.

متاسفانه، شما تاکنون نسبت به پرداخت اجاره بهای مربوط به ماه های [نام ماه هایی که اجاره پرداخت نشده، مثلاً مرداد، شهریور و مهر سال 1403]، به مبلغ کل [مبلغ کل اجاره بهای معوقه به تومان] تومان اقدام ننموده اید.

لذا با عنایت به تخلف شما از شرایط اساسی قرارداد و عدم پرداخت به موقع اجاره بها، بدین وسیله به شما اظهار می شود که ظرف مدت ۵ (پنج) روز کاری از تاریخ ابلاغ این اظهارنامه، نسبت به پرداخت کامل اجاره بهای معوقه اقدام نمایید. در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر، قرارداد اجاره از تاریخ انقضای مهلت مذکور فسخ تلقی گردیده و از شما درخواست می شود که ظرف مدت ۱۰ (ده) روز کاری از تاریخ ابلاغ این اظهارنامه، نسبت به تخلیه کامل و تحویل ملک به اینجانب اقدام فرمایید.

در غیر این صورت، اینجانب ناچار به پیگیری حقوقی موضوع از طریق مراجع قضایی و طرح دعوای تخلیه و مطالبه کلیه اجاره بهاهای معوقه به همراه خسارات قانونی از جمله اجرت المثل ایام تصرف پس از فسخ قرارداد و هزینه های دادرسی خواهم بود که تمامی این هزینه ها بر عهده شما خواهد بود.

با تشکر و احترام

نام و نام خانوادگی موجر: [نام و نام خانوادگی موجر]

امضا:

تاریخ: [تاریخ تنظیم اظهارنامه]

نکات مهم در ویرایش و تکمیل نمونه:

  • دقت در اطلاعات: همه اطلاعات رو باید دقیق وارد کنید. اشتباه در یک حرف یا یک عدد، می تونه کار دستتون بده.
  • مطابقت با قرارداد: متن اظهارنامه رو حتماً با بندهای قرارداد اجاره خودتون تطبیق بدید. دلیل تخلیه باید بر اساس مفاد قرارداد یا قوانین باشه.
  • لحن رسمی اما واضح: سعی کنید لحن متن رسمی باشه اما از کلمات پیچیده حقوقی که خودتون هم نمی دونید چیه، استفاده نکنید. متن باید برای مستاجر کاملاً قابل فهم باشه.
  • مهلت های قانونی: مهلت های پیشنهادی رو می تونید کمی تغییر بدید اما معمولاً برای پرداخت اجاره 5 روز و برای تخلیه 10 روز عرف هست.
  • پیوست ها: نیازی به پیوست کردن کپی قرارداد یا مدارک هویتی به خود اظهارنامه نیست. این مدارک رو دفاتر خدمات قضایی اسکن و ثبت می کنن.

یادتون باشه که یه اظهارنامه خوب، مثل یه تیر خلاص می تونه کار رو از ریشه حل کنه و نذاره کار به مراحل پیچیده تر و پرهزینه تر دادگاه بکشه. پس حسابی تو تنظیمش دقت کنید.

تفاوت اظهارنامه تخلیه با دادخواست تخلیه و دستور تخلیه (در هزینه ها و فرآیند)

خیلی ها این سه تا واژه اظهارنامه، دستور و حکم تخلیه رو با هم قاطی می کنن، در حالی که هر کدومشون یه داستان جدا دارن و تو مراحل مختلفی از فرآیند تخلیه به کار میان. دونستن این تفاوت ها برای شما خیلی مهمه، چون هم رو هزینه ها تاثیر می ذاره و هم رو زمانی که باید صرف کنید. بریم ببینیم فرقشون چیه.

اظهارنامه تخلیه: یه اخطار دوستانه ولی جدی

همون طور که تا الان گفتیم، اظهارنامه تخلیه یه جور اتمام حجت حقوقیه. شما از طریق دفاتر خدمات قضایی، یه اخطار رسمی برای مستاجر می فرستید و ازش می خواید که ملک رو تخلیه کنه. این کار رو میشه به عنوان یه دعوت به همکاری در نظر گرفت که با یه لحن قانونی بیان شده.

  • هزینه: خیلی کمه، همون طور که قبل تر گفتیم (حدود 100 تا 150 هزار تومان).
  • زمان: نسبتاً سریع، چند روز تا یه هفته برای ثبت و ابلاغ.
  • مرجع رسیدگی: از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت می شه و نیاز به دادگاه نداره.
  • الزامات: نیاز به مدارک هویتی و قرارداد اجاره داره. هدفش صرفاً اخطاره و به خودی خود باعث تخلیه نمی شه.

دستور تخلیه: یه راهکار سریع برای بعضی قراردادها

دستور تخلیه یه روش سریع و فوری برای تخلیه ملک هست که البته برای همه قراردادهای اجاره قابل استفاده نیست. این روش فقط برای قراردادهای اجاره ای به کار می ره که بعد از سال 1376 تنظیم شده باشن و دو تا شاهد هم زیرش رو امضا کرده باشن. همچنین قرارداد باید در دو نسخه باشه. اگه این شرایط رو داشته باشید، می تونید درخواست دستور تخلیه رو از شورای حل اختلاف بکنید.

  • هزینه: متوسط، کمی بیشتر از اظهارنامه، شامل هزینه دادرسی شورای حل اختلاف (که باز هم نسبت به دادگاه کمتره) و شاید هزینه وکیل.
  • زمان: نسبتاً سریع. اگه مدارکتون کامل باشه و شرایطش رو داشته باشید، شورای حل اختلاف در عرض چند هفته (گاهی حتی کمتر) دستور رو صادر می کنه.
  • مرجع رسیدگی: شورای حل اختلاف.
  • الزامات: قرارداد اجاره بعد از سال 1376، با امضای دو شاهد و در دو نسخه.

حکم تخلیه (دادخواست تخلیه): مسیر اصلی و زمان بر

اگه قرارداد اجاره شما شرایط دستور تخلیه رو نداشته باشه (مثلاً قبل از سال 1376 تنظیم شده یا شاهد نداره) یا اگه مستاجر بعد از دریافت اظهارنامه یا دستور تخلیه، باز هم ملک رو تخلیه نکنه، چاره ای جز طرح دادخواست تخلیه تو دادگاه ندارید. اینجا دیگه کار کمی پیچیده و زمان بر می شه و ممکنه بهش حکم تخلیه هم بگن.

  • هزینه: بالاتره. شامل هزینه دادرسی دادگاه (که نسبت به شورا بیشتره)، هزینه وکیل (که برای کل پرونده محاسبه می شه و ممکنه حق الوکاله قابل توجهی باشه) و سایر هزینه های جانبی.
  • زمان: زمان بره. بسته به پیچیدگی پرونده، ممکنه از چند ماه تا حتی بیشتر هم طول بکشه، چون نیاز به تشکیل جلسه، دفاع، بررسی شواهد و… داره.
  • مرجع رسیدگی: دادگاه حقوقی (عمومی).
  • الزامات: نیاز به اظهارنامه (به عنوان مدرک)، قرارداد اجاره، مدارک هویتی و سایر مستندات.

برای اینکه همه چیز رو واضح تر ببینید، یه جدول مقایسه ای براتون آوردم:

ویژگی اظهارنامه تخلیه دستور تخلیه حکم تخلیه (دادخواست تخلیه)
ماهیت اخطار و اتمام حجت رسمی دستور قضایی فوری رأی قضایی پس از دادرسی
هزینه پایین (حدود 100-150 هزار تومان) متوسط (بیشتر از اظهارنامه، کمتر از حکم) بالا (حق الوکاله وکیل، دادرسی دادگاه)
زمان چند روز تا ۱ هفته چند هفته چند ماه تا بیشتر
مرجع رسیدگی دفاتر خدمات قضایی شورای حل اختلاف دادگاه حقوقی
شرایط اصلی برای هر نوع قرارداد اجاره قرارداد بعد 76، دو شاهد، دو نسخه در صورت عدم شمول دستور تخلیه یا عدم اقدام مستاجر
اجرا صرفاً اخطار، اجرایی نیست قابل اجرا توسط نیروی انتظامی قابل اجرا توسط اجرای احکام

پس، اگه می خواهید از همون اول سردرگم نشید و بهترین مسیر رو انتخاب کنید، اول ببینید قراردادتون چه شرایطی داره و بعد با توجه به اون، تصمیم بگیرید که کدوم روش برای شما مناسب تره. البته که همیشه شروع با اظهارنامه، یه قدم منطقی و کم هزینه است.

نقش وکیل در فرآیند اظهارنامه و تخلیه ملک (آیا ضرورت دارد؟)

وقتی اسم وکیل میاد، خیلی ها فکر می کنن پای یه دعوای بزرگ در میونه و باید کلی هزینه کنن. اما واقعیت اینه که وکیل، همیشه برای دعواهای بزرگ نیست. گاهی اوقات، یه مشاوره کوچیک یا یه کمک مختصر می تونه جلوی مشکلات خیلی بزرگ تر و هزینه های گزاف رو تو آینده بگیره. حالا بریم ببینیم تو فرآیند اظهارنامه و تخلیه ملک، وکیل چقدر می تونه به کارتون بیاد.

مزایای استفاده از وکیل برای تنظیم و پیگیری اظهارنامه

ممکنه با خودتون بگید، اظهارنامه که چیز پیچیده ای نیست، خودم می نویسمش. بله، حق دارید، خودتون هم می تونید این کار رو انجام بدید. اما وکیل مثل یه خلبان با تجربه است که قبلاً هزاران بار این مسیر رو رفته و می دونه کجاها ممکنه تلاطم داشته باشه. مزایای حضور وکیل برای اظهارنامه ایناست:

  1. نگارش حقوقی دقیق: وکیل می تونه اظهارنامه ای بنویسه که از نظر حقوقی کاملاً محکم و بی نقصه. این یعنی هیچ جای شک و شبهه ای برای مستاجر و قاضی باقی نمی مونه. یه متن اشتباه می تونه اظهارنامه شما رو بی اثر کنه.
  2. ذکر تمام جزئیات قانونی: وکیل می دونه کدوم بندهای قانون رو باید تو اظهارنامه ذکر کنه تا مستاجر متوجه جدیت موضوع بشه و از عواقب قانونی باخبر باشه.
  3. پیشگیری از اشتباهات: کوچک ترین اشتباه تو تنظیم اظهارنامه یا رعایت نکردن یه بند قانونی، ممکنه کل فرآیند تخلیه رو طولانی تر و پرهزینه تر کنه. وکیل جلوی این اشتباهات رو می گیره.
  4. صرفه جویی در وقت و انرژی: شما نیاز نیست دنبال قوانین بگردید، تو صف دفاتر قضایی وایسید یا نگران درست نوشتن متن باشید. وکیل همه این کارها رو براتون انجام می ده.
  5. پاسخ گویی به اظهارنامه مستاجر: اگه مستاجر به اظهارنامه شما پاسخ بده، وکیل می تونه پاسخ مناسب و حقوقی رو براتون تنظیم کنه.

موارد و شرایطی که می توان بدون وکیل اقدام کرد

اگه پرونده تون خیلی ساده است و پیچیدگی خاصی نداره، ممکنه بتونید خودتون هم از پسش بربیاید:

  • قرارداد اجاره کاملاً واضحه: مثلاً مدت اجاره تموم شده و هیچ اختلافی روی مسائل دیگه (مثل میزان اجاره، شارژ، خسارت و…) نیست.
  • شما به قوانین مسلط هستید: اگه خودتون کمی اطلاعات حقوقی دارید و می دونید چطور باید اظهارنامه بنویسید و تو سامانه ثنا ثبت کنید.
  • مستاجر همکاری می کنه: اگه مستاجر خودش اهل سازش و همکاریه و می دونید با یه اخطار ساده، ملک رو تخلیه می کنه.
  • صرفاً یک اخطار اولیه است: اگه قصدتون فقط یه اخطار اولیه و اتمام حجت هست و آماده اید که اگه جواب نداد، به سراغ مراحل بعدی برید.

آیا وکیل می تواند فرآیند را سریع تر یا کم هزینه تر کند؟

اینجا یه نکته مهم هست: خودِ هزینه اظهارنامه (همون 100-150 هزار تومنی که گفتیم)، با حضور وکیل قرار نیست کم تر بشه. اون یه هزینه دولتیه. اما وکیل می تونه کل فرآیند تخلیه رو، از اظهارنامه تا اگه کار به دادگاه کشید، سریع تر و در مجموع کم هزینه تر کنه.

  • تسریع فرآیند: وکیل با تجربه می دونه چه مدارکی لازمه، چطور باید دادخواست نوشت، چطور باید تو دادگاه دفاع کرد و کدوم مسیر رو برای گرفتن دستور یا حکم تخلیه انتخاب کرد. این دانش و تجربه، جلوی اتلاف وقت رو می گیره و پرونده رو سریع تر به نتیجه می رسونه.
  • کاهش هزینه های آتی: یه اشتباه حقوقی تو مراحل اولیه، ممکنه باعث بشه پرونده ماه ها تو دادگاه بچرخه و کلی هزینه دادرسی، کارشناسی و حتی اجرت المثل ایام تصرف (اگه مستاجر تو ملک بمونه) روی دستتون بذاره. وکیل با جلوگیری از این اشتباهات، عملاً هزینه های خیلی بیشتری رو براتون ذخیره می کنه. مثل اینه که پول یه ماشین نو رو الان بدیم تا مجبور نباشیم هر ماه پول تعمیرات یه ماشین فرسوده رو بدیم.
  • مدیریت استرس: دعاوی حقوقی، خصوصاً تخلیه ملک، خیلی استرس زا هستن. وکیل می تونه این بار رو از دوش شما برداره و بهتون آرامش خاطر بده.

در نهایت، تصمیم با خودتونه. اما اگه پرونده تون پیچیدگی خاصی داره، مستاجر همکاری نمی کنه یا خودتون وقت و حوصله پیگیری کارهای حقوقی رو ندارید، کمک گرفتن از وکیل برای اظهارنامه و حتی کل فرآیند تخلیه، یه سرمایه گذاری هوشمندانه و منطقیه که می تونه جلوی خیلی از مشکلات و هزینه های بعدی رو بگیره.

نتیجه گیری و توصیه های نهایی

تا اینجا حسابی در مورد هزینه اظهارنامه تخلیه ملک و جزئیات مربوط بهش صحبت کردیم. فهمیدیم که اظهارنامه تخلیه، با اینکه یه قدم کوچیکه، اما نقش کلیدی تو شروع فرآیند تخلیه داره و می تونه کلی از دردسرها و هزینه های بعدی رو براتون کم کنه. هزینه های مستقیمش هم که دیدیم، اونقدرها زیاد نیست و هر کسی از پسش برمیاد.

به طور خلاصه، مهم ترین چیزهایی که باید به خاطر بسپارید ایناست:

  1. اظهارنامه یه اخطاره، نه یه حکم: یادتون باشه که اظهارنامه به خودی خود باعث تخلیه نمی شه، بلکه یه هشدار رسمی و قانونیه.
  2. هزینه کمی داره: در مقایسه با دادخواست و حکم تخلیه، هزینه اظهارنامه واقعاً ناچیزه و یه جور سرمایه گذاری برای جلوگیری از مشکلات بزرگ تره.
  3. دقت و جزئیات حرف اول رو می زنه: تو جمع آوری مدارک و تنظیم متن اظهارنامه، حسابی دقت کنید. یه اشتباه کوچیک می تونه کار رو به بیراهه بکشونه.
  4. نقش وکیل رو دست کم نگیرید: اگه موضوع کمی پیچیده است یا خودتون وقت و حوصله کافی ندارید، یه مشاوره با وکیل یا حتی سپردن تنظیم اظهارنامه به اون، می تونه کلی به نفعتون باشه. وکیل شاید هزینه های اولیه رو کمی بیشتر کنه، اما جلوی هزینه های خیلی بزرگ تر و اتلاف وقت تو آینده رو می گیره.
  5. با قوانین روز آشنا باشید: قوانین مربوط به اجاره و تخلیه، ممکنه هر از گاهی تغییر کنن. سعی کنید همیشه اطلاعاتتون رو به روز نگه دارید.

تخلیه ملک، چه برای موجر و چه برای مستاجر، یه تجربه آسون و خوشایند نیست. اما با آگاهی، برنامه ریزی درست و استفاده از ابزارهای قانونی مثل همین اظهارنامه، می تونید این فرآیند رو تا حد امکان ساده تر و کم دردسرتر کنید. هدف اصلی همیشه اینه که قبل از رسیدن به مراحل پرهزینه و زمان بر دادگاه، مشکل رو حل کنید. پس آگاهی، کلید موفقیت شماست.

اگه بعد از خوندن این مقاله، هنوز سوالی تو ذهنتون هست یا حس می کنید پرونده شما پیچیدگی خاصی داره، حتماً با یه متخصص حقوقی مشورت کنید. هیچ چیز بهتر از این نیست که با چشم باز و قدم های محکم تو مسیر قانونی پیش برید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هزینه اظهارنامه تخلیه ملک چقدر است؟ (راهنمای جامع 1403)" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هزینه اظهارنامه تخلیه ملک چقدر است؟ (راهنمای جامع 1403)"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه