افزایش شتاب نوسازی مسکن در دولت شهید رئیسی

افزایش شتاب نوسازی مسکن در دولت شهید رئیسی

دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن تاکنون 290 هزار واحد مسکونی مستقر در بافت های فرسوده را به مرحله نوسازی آورده است که از این تعداد 53 هزار واحد متعلق به شهر تهران است.

به گزارش آرسل، دولت سیزدهم به نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شتاب داد. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران چند روز پیش اعلام کرد که میانگین صدور پروانه بافت های فرسوده در سه سال فعالیت دولت سیزدهم نسبت به هشت سال دولت قبل 100 درصد افزایش یافته است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی محمد آیینی، روند نوسازی بافت های فرسوده شهری به 290 هزار و 237 واحد رسیده است که از این تعداد بیش از 104 هزار واحد به بهره برداری رسیده است.

یکی از اقداماتی که منجر به افزایش اصلاح ساختارهای ناکارآمد شهری شد، ابلاغ بسته تشویقی 19 ماده ای بود. این مشوق ها شامل تسهیل ترتیبات پارکینگ، تسهیل شرایط انبوه و نما، ارائه یک یا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری سودآور از طبقه همکف برای حمایت از مشاغل خانگی با فراهم کردن شرایطی است که بر اساس آمارها موجب جذب سرمایه گذاری در نساجی می شود.

بر اساس برآوردی که دو سال پیش انجام شد، 6 درصد از کل مساحت تهران خطرناک و فرسوده محسوب می شود، اما 37 درصد از جمعیت پایتخت در این مناطق زندگی می کنند که بیشتر مناطق 9 تا 16 را شامل می شود.

تهران در خط مقدم مدرنیزاسیون قرار دارد

در حال حاضر استان های تهران، خراسان رضوی و خوزستان برترین استان های نوسازی پوشاک فرسوده هستند.

از استان های برتر نوسازی پوشاک استان تهران با 63 هزار و 948 واحد، خراسان رضوی با 35 هزار و 196 واحد، خوزستان با 20 هزار و 359 واحد، آذربایجان شرقی با 18 هزار و 288 واحد، آذربایجان غربی با 14 هزار و 78 واحد هستند. مازندران با 11 هزار و 615 واحد، همدان با 8 هزار و 492 واحد، البرز با 8 هزار و 332 واحد، کرمانشاه با 7 هزار و 649 واحد، شمال فارس با 7 هزار و 556 واحد، قم با 6 هزار و 578 واحد، گلستان با 6 هزار و 360 واحد. 6 هزار و 150 واحد در کرمان.

تفکیک استان تهران در فرآیند نوسازی شامل 53 هزار و 513 واحد در شهر تهران، 2 هزار و 211 واحد در شهرستان بهارستان، یک هزار و 347 واحد در شهرستان قدس، یک هزار و 59 واحد در شهریار، 805 واحد در اسلامشهر، 602 واحد است. کرچک، ری 346 واحد، ملارد 310 واحد و پاکداش 203 واحد.

37 درصد تهرانی ها در مناطق پرخطر زندگی می کنند

بر اساس برآوردی که دو سال پیش انجام شد، 6 درصد از کل مساحت تهران خطرناک و فرسوده محسوب می شود، اما 37 درصد از جمعیت پایتخت در این مناطق زندگی می کنند که بیشتر مناطق 9 تا 16 را شامل می شود.

سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: بر اساس طرح جامع مسکن باید 150 هزار واحد مسکونی در تهران ساخته می شد اما در سال های گذشته تنها 40 تا 50 هزار واحد ساخته شده است که شاهد تاخیر هستیم. ما در تامین مسکن ارزان قیمت فعال بوده ایم تا گروه های هدف شهرداری صاحب خانه شوند.

سال گذشته در شهر تهران و در راستای اجرای برنامه چهارم به عنوان یک کار اجرایی، مقرر شد هر سال سه درصد لباس های فرسوده تجدید شود. بر این اساس 5900 پلاک تمدید شد و به این ترتیب برنامه سه درصدی اجرا شد. امسال این برنامه در دستور کار آژانس نوسازی شهر تهران قرار دارد.

از سوی دیگر، دو روز پیش، سازمان بازآفرینی شهری ایران و سازمان مدیریت بحران کشور، تفاهم نامه ای برای همکاری دوجانبه در جهت ارتقای کیفیت زندگی از طریق ارتقای تاب آوری جوامع محلی از طریق توانمندسازی اجتماعی-اقتصادی جوامع آسیب پذیر امضا کردند.

از دیگر جنبه های این تفاهم نامه می توان به هماهنگی مشارکت و برنامه ریزی و روند تخصیص منابع در فعالیت های اجتماعی و امدادی و خدمات بشردوستانه برای منطقه و ساکنان منطقه با هدف بازآفرینی با استفاده از ظرفیت طرفین اشاره کرد.

27 هزار ساختمان ناپایدار در کشور وجود دارد

بنابراین گزارش، دو میلیون و 700 هزار ساختمان ناپایدار در کل کشور وجود دارد که حدود یک میلیارد نفر در آن زندگی می کنند. شامل 167 هزار هکتار، 6000 پاراگراف و 300 هزار باند است.

دولت برای اجرای طرح های اصلاحی و عمرانی در مناطق شهری چهار برنامه کلی شامل صدور پروانه و انشعاب، اعطای تسهیلات، کمک فیزیکی و کمک به واگذاری زمین یا واحدها را در دستور کار قرار می دهد. شهرداری ها ملزم به ارائه تخفیف 50 تا 100 درصدی در هزینه صدور مجوز هستند. نگهداری انشعابات قبلی و تامین انشعابات جدید به نوبه خود از دیگر مزایای ارائه شده به متقاضیان نوسازی مسکن است.

پایان خبر آرسل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افزایش شتاب نوسازی مسکن در دولت شهید رئیسی" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افزایش شتاب نوسازی مسکن در دولت شهید رئیسی"، کلیک کنید.