زنگ خطر به صدا درآمد؛ شیوع تب دنگی در این استان جدی شد

زنگ خطر به صدا درآمد؛ شیوع تب دنگی در این استان جدی شد

آرسل:

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که در اثر نیش پشه آئدس ایجاد می شود. با این حال، پشه فردی را که قبلاً به ویروس مبتلا شده است نیش می‌زند و می‌تواند با گاز گرفتن یک فرد، ویروس را به فرد دیگری منتقل کند. در غیر این صورت نیش این پشه به تنهایی خطرناک نیست.

به گفته کارشناسان، تب دنگی که به آن «تب دنگی»، «تب دنگی» و «تب استخوان‌شکن» نیز می‌گویند، یک بیماری ویروسی خونریزی‌دهنده است که توسط بندپایان و حشرات آئدس قابل انتقال است و عمدتاً مربوط به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان.

با توجه به تغییرات آب و هوایی، این بیماری در سراسر جهان گسترش یافته و بیشتر به شبه قاره هند، کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند کامبوج، فیلیپین، مالزی و ویتنام و در سال های اخیر به کشورهای همسایه مانند پاکستان، امارات متحده عربی گسترش یافته است. . این بیماری در برخی از کشورهای اروپایی یافت شده و شبیه تب زرد در آفریقا است و در آمریکای لاتین نیز گزارش شده است.

متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی گروه عفونی دانشکده پزشکی مشهد گفت: سالانه 100 تا 400 میلیون مورد تب دنگی در جهان رخ می دهد که از این تعداد 500 هزار نفر شدید و 20 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. نباید آن را نادیده گرفت.

به گفته دکتر امین بزدی، تب دنگی که تا دهه 1970 بومی و منطقه ای بود و تنها در 9 کشور جهان گزارش شده بود، از سال 2012 با شیوع بالایی در برزیل و در سال های اخیر فقط در این شهر شیوع گسترده ای پیدا کرده است. ریودوژانیرو » 158000 عفونت با 9000 بستری شدن در بیمارستان و 230 مرگ وجود داشت.

تب های خونریزی دهنده جدید و مکرر
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تب دنگی مانند تب زیکا، تب چیکونگونیا و تب زرد یکی از تب‌های خونریزی‌دهنده است که از طریق گزش آئدس در حال ظهور و بروز می‌شوند. پشه

دکتر زهرا نهبندانی انواع مختلف پشه تب دنگی را انواع مختلف دانست و افزود: 2 نوع پشه از چهار نوع پشه آئدس شامل “Aedes aegypti” و “Aedes albopictus” ناقل بیماری تب دنگی هستند که در سال 2017 تولیدمثل و تکثیر می شوند. سکونتگاه های انسانی و دام

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که در اثر نیش پشه آئدس ایجاد می شود. با این حال، پشه فردی را که قبلاً به ویروس مبتلا شده است نیش می‌زند و می‌تواند با گاز گرفتن یک فرد، ویروس را به فرد دیگری منتقل کند. در غیر این صورت نیش این پشه به تنهایی خطرناک نیست.

وی ادامه داد: زمانی که پشه آئدس فرد آلوده به ویروس را نیش می زند، ویروس وارد بدن او می شود و پس از مدت کوتاهی (یک هفته تا 10 روز) ویروس پس از این مدت وارد بزاق و غدد بزاقی پشه می شود. گاهی اوقات، پشه ها می توانند ویروس را از طریق نیش خود به افراد سالم منتقل کنند.

این مسئول با بیان اینکه پشه آئدس آلوده می تواند ویروس تب دنگی را از طریق تخم خود به نسل بعدی منتقل کند، گفت: پشه آئدس در هر تولد بیش از 200 تخم می گذارد که نشان می دهد خطر ابتلا به این بیماری نگران کننده تر است.

وی ادامه داد: تفاوت پشه آئدس ناقل تب دنگی با سایر پشه های آلوده از جمله ناقل مالاریا در این است که پشه آئدس در طول روز فعال است و بیشترین زمان فعالیت آنها 2 ساعت بعد و 2 ساعت قبل از طلوع آفتاب است. غروب آفتاب

دکتر نهبندانی افزود: بنابراین خطر گزش توسط پشه آئدس در طول روز وجود دارد که احتمال ابتلا به این بیماری را به ویژه برای افرادی که در فضای باز کار می کنند افزایش می دهد.

درد پشت حفره چشم علامت هشدار دهنده تب دنگی است
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علائم تب دنگی درد عضلانی، تب، سردرد، درد پشت حفره چشم، گاهی اسهال، خونریزی از لثه است. به نظر می رسد که خونریزی از بینی و پوست مهمترین علامت هشدار دهنده تب دنگی باشد.

دکتر نهبندانی افزود: علائم تب دنگی شباهت زیادی به علائم بیماری های شایع مانند سرماخوردگی و تنگی نفس دارد و این بیماری علائم خاصی ندارد و علائم آن را نمی توان از بیماری های رایج تشخیص داد و تنها چیزی که نمایشنامه. فرد مبتلا به تب دنگی سابقه سفر به استان یا کشور آلوده را دارد.

وی دوره نهفته تب دنگی را بین چهار تا 10 روز دانست که ممکن است بیمار علامتی نداشته باشد و افزود: 80 درصد موارد تب دنگی بدون علامت و 20 درصد مابقی علائم مشخص دارند.

نهبندانی ادامه می دهد: بسیاری از بیماران با علائم خفیف یا خفیف بهبود می یابند، اما برخی دیگر از بیماران این گروه علائم هشدار دهنده دارند و ممکن است در نهایت وارد فاز شدید بیماری شوند.

این مسئول درباره میزان مرگ و میر تب دنگی گفت: اگر بیمار تحت مراقبت و درمان باشد، میزان مرگ و میر تب دنگی در این شرایط تنها سه تا پنج درصد است، اما اگر بیمار تحت درمان و مراقبت قرار نگیرد و به عنوان علائم بیماری شدید می شود، میزان مرگ و میر ناشی از تب دنگی می تواند تا 50٪ برسد

انتقال از مادر به جنین، از طریق مسیرهای انتقال تب دنگی
رئیس گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تب دنگی عمدتاً از طریق نیش پشه مهاجم آئدس آلوده به ویروس منتقل می‌شود، اما این بیماری می‌تواند به کشورهای دیگر نیز سرایت کند. راه

دکتر نهبندانی با بیان اینکه امکان انتقال بیماری از طریق انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده، اهدای عضو از فرد و مادر مبتلا به جنین وجود دارد، افزود: اگر مادر باردار در ماه آخر خود به تب دنگی مبتلا شود. در دوران بارداری و اگر ویروس به مدت 10 تا 15 روز در خون او باقی بماند، بیماری از طریق جفت و خون در هنگام زایمان به جنین سرایت می کند.

وی ادامه داد: اگر فردی به تب دنگی مبتلا شود، طی چهار تا پنج روز از شروع علائم بالینی، تنها ویروس تا 12 روز در خون باقی می‌ماند و پس از آن، ویروس خود محدود شونده است و در خون باقی نمی‌ماند. خون مانند سایر بیماری های ویروسی است، بنابراین فرد به اندازه کافی به ویروس آلوده نمی شود.

این مقام مسئول بیان کرد: سالمندان، زنان باردار و افراد با سیستم ایمنی ضعیف که دارو مصرف می کنند از گروه های پرخطر ابتلا به تب دنگی هستند.

هیچ دارو یا درمان خاصی برای دنگی وجود ندارد
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تب دنگی مانند سایر بیماری ها نیست که داروی خاص خود را دارد و درمان یا دارو یا کپسول یا داروی خاصی برای این بیماری وجود ندارد. داروهای ضد ویروسی، اما درمان آن علامتی و پیشگیرانه است.

دکتر نهبندانی افزود: درمان علامتی و نگهدارنده به معنای دادن آب در صورت کم آبی یا تزریق سرم در صورت نیاز به سرم درمانی و یا دادن آب در صورت درد و تب است. می توان استامینوفن داد یا در صورت نیاز به خون، تزریق خون و اقدامات نگهداری انجام شود.

وی ادامه داد: برای تسکین درد و تب دنگی هرگز نباید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن، ژلوفان، ایبوپروفن و آسپرین استفاده کرد، زیرا این داروها خطر خونریزی را افزایش می دهند و تنها داروهایی هستند که می توانند. درد و تب دنگی استامینوفن برای درمان تب دنگی استفاده می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: با وجود اینکه واکسنی برای درمان تب دنگی کشف شده است، اما این واکسن تنها در کشورهای آفریقایی وجود دارد و دستوری برای استفاده از آن در سایر کشورها از طریق سازمان بهداشت جهانی داده نشده است.

محافظت در برابر نیش پشه راه اصلی برای جلوگیری از تب دنگی است
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اصلی پیشگیری از تب دنگی را محافظت از خود در برابر نیش پشه دانست و گفت: با توجه به اینکه این پشه‌ها در طول روز فعال هستند. پوشاندن پنجره ها با توری مناسب برای ورود به درها، اتاق ها و محل نشیمن و استفاده از اسپری ها و ترکیبات دافع حشرات در مناطق کوچک و آلوده و پوشاندن کامل لباس ها، آستین بلند و رنگ های روشن برای افرادی که مجبور به کار در فضای باز و کار در خارج از منزل در طول مدت زمان است. روز ضروری است.

نهبندانی می افزاید: اگر فردی مجبور است در طول روز در مناطق آلوده کار کند، توصیه می شود 2 ساعت اول پس از طلوع آفتاب و 2 ساعت قبل از غروب آفتاب از خانه خارج نشوند.

وی ادامه داد: تفاوت پشه آئدس با پشه جستجوگر با پشه آنوفل (پشه ناقل مالاریا) این است که پشه آنوفل به آب نیاز دارد، یعنی باید به آب ساکن دسترسی داشته باشد، اما پشه آدس نیز روی آن زندگی می کند. پشت برگ ها گل و گیاه دارد و زیر یک نم و گلدان می روید و می روید.

این مسئول بیان کرد: بنابراین برای از بین بردن مکان های تکثیر پشه آئدس، خشک کردن آب های ایستاده، ماندال ها و زهکش های باز، زیر ظروف، زیر کولرها، پشت سیفون توالت و در محیط های مرطوب و بستن ظروف و انبار آب. تانک بر آن تاکید دارد.

خطر ورود پشه آئدس به کشور افزایش یافته است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تب دنگی از حدود 60 سال پیش در دنیا شناسایی شده است و در بسیاری از نقاط جهان بومی و بومی است، اما این بیماری در آسیا و منطقه مرکزی یک تهدید است. . کشورهای آسیایی یا حتی آمریکای لاتین نبودند

دکتر حمیدرضا قربان زاده افزود: اکنون پس از تغییرات آب و هوایی و اقلیمی جهان و شرایط زندگی حشرات به ویژه پشه ها به حدی تغییر کرده است که تب دنگی با افزایش پشه های آئدس در بسیاری از کشورها رخ داده است. در سرتاسر جهان بخصوص در آسیای جنوب شرقی و کشورهای خلیج فارس پراکنده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر اقلیم و بارندگی های سیل آسای اخیر در کشور و افزایش سفر به کشورهای آلوده، خطر ورود پشه های آئدس، ناقلان تب دنگی و افراد بیمار به کشور از جمله استان خراسان رجوی افزایش یافته است.

استان ها و کشورهایی که به تب دنگی مبتلا شده اند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس آمار اعلام شده پشه آئدس در برخی استان های کشور مانند گیلان، هرمزگان، فارس و مناطق جنوبی و گرمسیری کشور مشاهده شده است، اما خوشبختانه در خراسان رجوی تاکنون وجود پشه مهاجم آئدس شناسایی نشده و موارد مثبت تب دنگی در این استان مربوط به افرادی است که به خارج از کشور سفر کرده اند.

دکتر قربان زاده افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، امارات، عربستان، یمن و همسایگان شرقی پاکستان و افغانستان از جمله مناطق آسیب دیده پشه آئدس و تب دنگی هستند. بیماری دنگی در طول سالیان متمادی شایع بوده است و تقریباً هر پاکستانی را می توان ادعا کرد که به دنگی مبتلا شده است مگر اینکه ثابت شود.

وی با اشاره به اینکه روزانه چهار پرواز از مشهد به امارات آلوده به پشه آئدس و تب دنگی انجام می شود، افزود: با توجه به ازدحام زائران و مسافران در پروازهای امارت به مشهد، خطر آلودگی توسط پشه های آلوده وجود دارد. مشهد هم زیاد است.

قربان زاده افزود: با توجه به تعداد پروازها، در فرودگاه شهید هاشمی زاد مشهد روزانه هشت نفر بهورز خدمات درمانی ارائه می کنند و مسافران و افراد مشکوک به بیماری به سرعت معاینه و ادامه می دهند.

وی خاطرنشان کرد: البته برنامه مراقبتی گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد به پایان نمی رسد و اجرای این برنامه به دلیل ورود زائران غیرایرانی متوقف نخواهد شد.

وی ادامه داد: در استان خراسان رجوی و حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هیچ مورد مرگ و میر ناشی از پشه مهاجم آئدس ثبت نشده است و تاکنون سه بیمار تب دنگی در مشهد شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند که سه نفر از آنها به مناطق آلوده سفر کرده اند. کشورهای دیگر.

دکتر نهبندانی با بیان اینکه در حال حاضر کنترل های مرزی برای جلوگیری از ورود بیماران به کشور و استان خراسان رضوی انجام می شود، افزود: میزان آزمایش حشره شناسی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال گذشته چندین برابر شده است و کنترل ها و نظارت های بهداشتی لازم بر روی آن انجام می شود. برای محصولات وارداتی نیز انجام شده است.

مسافران به کشورها و استان های آلوده باید سفر خود را اعلام کنند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افرادی که اخیراً به استان ها و کشورهای مبتلا به ویروس ایدز و تب دنگی سفر کرده اند این مشکل را به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود اطلاع دهند.

دکتر قربان زاده افزود: این افراد در صورت داشتن علائم بالینی مانند تب، بدن درد، استخوان درد، استفراغ یا اسهال باید با اورژانس تماس بگیرند و یا برای بررسی و کنترل اپیدمیولوژیک به نزدیکترین اورژانس بیمارستان مراجعه کنند. از نظر علائم و به مدت 10 روز تحت نظر خواهند بود و در صورت افزایش تب و داشتن علائم دیگر از آنها نمونه خون گرفته می شود.

وی ادامه داد: به افرادی که تب یا علائم خفیف مانند بدن درد یا درد پشت حدقه دارند توصیه می شود به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

این مسئول گفت: اگر فردی این علائم را داشته باشد و در 2 هفته گذشته به یکی از استان ها و کشورهای آلوده سفر کرده باشد، از نظر ما بیمار مشکوک تلقی می شود و باید نمونه برداری و آزمایش شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "زنگ خطر به صدا درآمد؛ شیوع تب دنگی در این استان جدی شد" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "زنگ خطر به صدا درآمد؛ شیوع تب دنگی در این استان جدی شد"، کلیک کنید.