کوه زباله بر کوه دماوند

کوه زباله بر کوه دماوند

آرسل:

قله دماوند در تابستان نسبت به فصول دیگر آسان‌تر است و بهترین زمان برای صعود مرداد ماه است. روزها طولانی هستند و احتمال تغییر آب و هوا کمتر است. گفته می شود هر هفته بیش از 2000 نفر به این قله صعود می کنند. این شرایط کوهنوردان مبتدی را بیش از هر فصل دیگری به فکر صعود به قله دماوند می اندازد.

در میان ترافیک انبوه کوهنوردان، افراد بی حد و حصر بیشتری نیز وجود دارند که زباله های خود را به محیط کوه می اندازند. در چنین ارتفاعاتی به دلیل کمبود اکسیژن، کوهنوردان دچار خستگی جسمی و روحی می شوند و حمل زباله مشکل می شود، به همین دلیل برخی از کوهنوردان زباله های خود را روی کوه می اندازند. بر اساس برآوردهای فدراسیون کوهنوردی، در فصل تابستان کوهنوردی، کوهنوردان بیش از هفت تن زباله های خود را در قله می ریزند.

قله اورست، مرتفع ترین قله جهان، به دلیل حضور انبوه کوهنوردان و گردشگران با انباشت زباله دست و پنجه نرم می کند. با گذشت زمان زباله هایی که در کوه های الانبار انباشته می شوند سقف ایران را با تخریب محیط زیست تهدید می کنند. تولید این پسماندها و نبود قانون واحد ضربه بزرگی به محیط زیست منطقه وارد کرده است و در صورت عدم رسیدگی مسئولان ذیربط خسارت هنگفتی به سرمایه ملی وارد می شود.

آرسل چهارم; به دلیل خطر مشکلات زیست محیطی، روز پاکسازی کوهستان از 30 سال پیش در ایران برپا شده است، در چهارمین روز آرسل کوهنوردان زباله های رها شده در کوه ها و مسیرهای طبیعت را جمع آوری می کنند تا به بازیابی ظاهر طبیعی کمک کنند. این روز به «کوه پاک» معروف است. جمع آوری چند کیسه زباله در مواجهه با موج هولناک تخریب و تجاوز به طبیعت، کاری بیهوده به نظر می رسد، اما جدای از تاثیر خاصی که در مناطق محدودی دارد، قابلیت انتشار در گروه های اجتماعی را نیز دارد. حساسیت مردم به منابع ملی مانند کوه‌ها و جنگل‌ها، دشت‌ها، تالاب‌ها و سواحل موجود در آن، اقدامی ارزشمند است و شایسته ترویج هر چه بیشتر است.

برای نجات بام ایران چه باید کرد؟

مهمترین قدم افزایش آگاهی و مسئولیت پذیری کوهنوردان به ویژه کوهنوردان مبتدی است که باعث کاهش سطح زباله می شود. همچنین در تمامی کوه های مرتفع دنیا در همان ابتدای ورود کوهنوردان هزینه ای از آنها اخذ می شود که در مراحل مختلف برای ارائه خدمات استفاده می شود. از طرفی قوانین به گونه ای تنظیم شده است که کوهنوردان باید فضولات خود را در بسته بندی های مشخص تحویل دهند تا بعداً بتوان آن را از کوه به پایین برد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کوه زباله بر کوه دماوند" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کوه زباله بر کوه دماوند"، کلیک کنید.