چند الگوی‌ غذایی سالم برای افزایش طول عمر

چند الگوی‌ غذایی سالم برای افزایش طول عمر

طبق یک مطالعه جدید، تنها با تنوع بیشتر غذاها و انتخاب چهار الگوی غذایی “سالم”، می توانید خطر مرگ زودرس خود را به هر دلیلی تا حدود 20 درصد کاهش دهید.

به گزارش آرسل، این مطالعه که در مجله پزشکی بین المللی JAMA منتشر شده، نشان می دهد کسانی که هر الگوی تغذیه سالم را با دقت بیشتری دنبال می کنند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان، بیماری های قلبی عروقی و همچنین بیماری های تنفسی و عصبی هستند.

بر اساس این مطالعه، افراد باید روی مصرف بیشتر غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات تمرکز کنند. دکتر فرانک هو یکی از نویسندگان این مقاله گفت: مردم از نحوه غذا خوردن خود خسته شده اند و این خبر خوبی است. زیرا باعث می شود به سراغ الگوهای غذایی متفاوت برویم. حال، اگر این الگوها با انتخاب های غذایی سالم همراه باشد، این می تواند به نتایج مثبت سلامتی منجر شود.

فرانک هو، استاد تغذیه دانشگاه هاروارد می گوید، برای مثال، اگر رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنید و بعد از چند ماه می خواهید رژیم غذایی متفاوتی را امتحان کنید، می توانید رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) را اتخاذ کنید. یا می توانید یک رژیم غذایی نیمه گیاهی را امتحان کنید.

یک مطالعه رژیم غذایی طولانی مدت

این مطالعه عادات غذایی بیش از 75000 زن و 44000 مرد را مورد بررسی قرار داد و به مدت 36 سال ادامه یافت. هیچ یک از مردان یا زنان در ابتدا بیماری قلبی عروقی نداشتند و تعداد کمی سیگار می کشیدند. آزمودنی های این مطالعه هر چهار سال یک بار پرسشنامه های غذایی را پر کردند.

فرانک هو گفت: “این بزرگترین و طولانی ترین مطالعه کوهورت برای بررسی الگوهای غذایی توصیه شده و خطر طولانی مدت مرگ زودرس و مرگ ناشی از علل شایع است.”

هو و تیمش شرکت کنندگان را در مورد اینکه آیا از چهار سبک تغذیه سالم پیروی می کنند که با دستورالعمل های رژیم غذایی فعلی ایالات متحده مطابقت دارد، ارزیابی کردند.

او درباره این رژیم‌های غذایی ایده‌آل می‌گوید: یکی رژیم مدیترانه‌ای است که بر خوردن میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، ماهی و مقدار زیادی روغن زیتون تاکید دارد. وی افزود: این مدل رژیمی علاوه بر غذاهای گیاهی، بر چربی های سالم به ویژه چربی های غیراشباع تک زنجیره ای تاکید دارد.

رژیم دوم یک رژیم غذایی گیاهی سالم نامیده می شود که همچنین بر مصرف بیشتر محصولات گیاهی تمرکز دارد اما به محصولات حیوانی امتیاز منفی می دهد. هو می‌گوید این رژیم غذایی حتی گزینه‌های نسبتاً سالم مانند ماهی یا برخی محصولات لبنی را ممنوع می‌کند. بنابراین می توانید تصور کنید که گیاهخواران احتمالاً در بالاترین امتیاز این رژیم غذایی قرار دارند و کسانی که مقدار زیادی محصولات حیوانی یا غذاهای بسیار فرآوری شده کربوهیدرات می خورند در انتهای پایین ترین امتیاز رژیم قرار دارند.

این متخصص تغذیه تاکید می کند: کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده و همچنین کاهش مصرف قند و چربی های ناسالم و همچنین پرهیز از مصرف الکل می تواند کلیدی برای بهبود سلامت افراد باشد.

نتایج بر اساس بیماری

به گزارش یورونیوز، شرکت کنندگان پس از امتیاز دهی به الگوهای غذایی هر فرد به پنج گروه از بالاترین تا پایین ترین میزان پایبندی به یک یا چند نفر از آنها تقسیم شدند.

«کاتز» رئیس و مؤسس سازمان غیرانتفاعی True Health Initiative که مجموعه‌ای از بررسی‌های وضعیت سلامت و تغذیه است، گفت: بالاترین گروه دارای حدود 20 درصد مرگ و میر کمتر یا بیماری‌های رایجی است که باعث مرگ افراد می‌شود.

به عبارت دیگر، کسانی که از این غذاهای سالم پیروی می کنند، 20 درصد کمتر دچار بیماری هایی مانند سکته قلبی، بیماری های تنفسی، سرطان و مانند آن می شوند. به گفته هو، این مطالعه همچنین نشان داد که اگر افراد عادات غذایی خود را در طول زمان بهبود بخشند، خطر مرگ ناشی از برخی بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد.

این استاد دانشگاه هاروارد گفت: افرادی که سلامت رژیم غذایی خود را 25 درصد بهبود می بخشند، می توانند خطر مرگ ناشی از سرطان را 6 تا 13 درصد و 7 تا 18 درصد کاهش دهند. علاوه بر این، خطر مرگ ناشی از بیماری های عصبی مانند زوال عقل نیز 7 درصد کاهش می یابد.

هو همچنین گفت: کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی بسیار بیشتر بوده و خطر را بین 35 تا 46 درصد کاهش داده است.

این مطالعه بر گزارش‌های خود شرکت‌کنندگان در مورد انتخاب غذا تکیه داشت و بنابراین فقط رابطه بین عادات غذایی و پیامدهای سلامتی را منعکس می‌کند.

هیچ وقت برای جبران دیر نیست

هو گفت: «هیچ وقت برای اتخاذ الگوهای تغذیه سالم دیر نیست و مزایای پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند در کاهش کلی مرگ و میر زودرس و علل مختلف مرگ زودرس قابل توجه باشد.

این مطالعه همچنین توصیه می کند که افراد سعی کنند در هر رژیمی که می خورند از برخی اصول کلی سلامت پیروی کنند، مانند مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، کاهش وعده های گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده، و کاهش قند و سدیم.

پایان خبر آرسل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چند الگوی‌ غذایی سالم برای افزایش طول عمر" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چند الگوی‌ غذایی سالم برای افزایش طول عمر"، کلیک کنید.