پیامدهای حضور اتباع غیرمجاز در کشور چیست؟

پیامدهای حضور اتباع غیرمجاز در کشور چیست؟

یک کارشناس حوزه تامین اجتماعی پیامدهای اجتماعی حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور را تشریح کرد.

محمدرضا تورانی در گفت وگو با آرسل وی در خصوص حضور بیگانگان در کشور و تاثیر آن بر امنیت گفت: بیش از نیم قرن است که میلیون ها افغان در کشور ما زندگی می کنند و معتقدم هیچ کشوری به اندازه ایران نگرش مثبت و دلسوزانه نسبت به بیگانگان ندارد. . ما با مردم افغانستان وجوه مشترک زیادی مانند زبان، مذهب، فرهنگ و غیره داریم که باعث شده سال ها با هم زندگی کنیم.

این کارشناس امنیتی ادامه داد: این افراد در کشور ما زندگی نسبتا خوبی دارند و مانند همه ما می توانند در مدرسه و دانشگاه حضور یابند، کار پیدا کنند، از خدمات پزشکی و بهداشتی استفاده کنند و در واقع شرایط زندگی آنها در این سال ها بهتر شده است. ، زندگی این دو ملت در کنار هم بود، اما امروز می بینیم که با افزایش جمعیت افغان ها در کشور، نسل جوان خواستار تغییر سیاست ها و اتخاذ تصمیم های دیگر در مورد حضور آنها هستند. مردم کشور ما در سطح کلان هستند.

وی همچنین گفت: این تغییر نظر دولت باید راهبردی باشد. می بینیم که متأسفانه برخی از این افراد مشکلات اجتماعی یا اقتصادی برای کشور ما ایجاد کرده اند. به عنوان مثال این افراد در بسیاری از سرقت ها دست دارند که باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم ما می شود.

تورانی با اشاره به وضعیت افغانستان که باعث مهاجرت آنها به ایران شد، گفت: افغانستان در این سال ها مشکلات زیادی داشته و درگیر جنگ بوده است، اما اکنون که ثبات نسبی دارد باید شرایطی فراهم شود تا این اتباع بروند. به کشورشان برگردند. در حال حاضر می بینیم که در کشور ما به دلایل زیادی بیشتر فرصت های شغلی در اختیار افغان هاست در حالی که جوانان ما بیکار هستند و از مشکلات اقتصادی زیادی رنج می برند و همه می دانیم که بیکاری و مشکلات اقتصادی چه تاثیری می تواند بر وضعیت امنیتی داشته باشد. . .

این کارشناس امنیتی ادامه داد: به نظر می رسد تعداد اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند بسیار بیشتر از تعداد اتباع مجاز باشد، بنابراین در مرحله اول باید همه این افراد شناسایی و سپس برای خروج آنها برنامه ریزی شود. . .

مدرس این دانشگاه همچنین به تبعات اجتماعی حضور اتباع خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکلات متعدد شاهد بوده ایم که برخی از اتباع ایرانی در روابط با اتباع افغانستانی دچار مشکل شده اند که ممکن است به مرور زمان به بحران هایی منجر شود. بنابراین خروج این افراد از کشور باید تسریع شود. از طرفی در همان زمان مواردی داشتیم که ایرانی ها با این اتباع خارجی ازدواج کردند و حتی بچه دار شدند که این خود بسیار دردناک است و می تواند مشکلات خانوادگی زیادی ایجاد کند.

وی همچنین افزود: بررسی تجربه مهاجرت ایرانیان به کشورهای دیگر نشان می دهد که مهاجرت بسیار سخت و پرهزینه است. همچنین این مهاجران نمی توانند از تمام امکانات کشور مقصد استفاده کنند اما در ایران اینگونه نیست. یعنی مهاجران به راحتی می توانند وارد کشور شوند و با کمترین هزینه زندگی کنند، می توانند مانند ایرانی ها از همه امکانات استفاده کنند که باعث نارضایتی عمومی شده است و نمی شود.

تورانی بیان کرد: مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور ما زیاد است و می توانیم با رفتن این افراد و سیاست های خاص دولت چهاردهم بر این مشکلات فائق آییم. به نظر می رسد آمار دقیقی از حضور این اتباع خارجی در کشور وجود ندارد، اما تصور کنید تا پنج سال آینده هر کدام از این افراد قطعا ازدواج کنند و هر کدام صاحب چند فرزند شوند و مشکل از همین جا باشد. با گذشت زمان جمعیت این شهروندان به میزان قابل توجهی افزایش یافت و به یک مشکل امنیتی تبدیل شد.

این مدرس دانشگاه افزود: یعنی در صورت افزایش جمعیت این افراد ممکن است هویت سیاسی قابل قبولی را برای خود از دولت مطالبه کنند که این امر بسیار مبرم خواهد بود.

در این زمینه بخوانید:

شهروندان غیرمجاز باید تا پایان سال از کشور خارج شوند

تورانی مهم ترین وظیفه وزارت کشور را در حال حاضر برنامه ریزی برای جلوگیری از خروج اتباع غیرمجاز از کشور و ورود مجدد این افراد می داند. همچنین حضور این افراد در کشور باید از منظر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی مورد بررسی مجدد قرار گیرد و تدابیری برای جلوگیری از آسیب های آینده اتخاذ شود.

پایان خبر آرسل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پیامدهای حضور اتباع غیرمجاز در کشور چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پیامدهای حضور اتباع غیرمجاز در کشور چیست؟"، کلیک کنید.