نگاهی به سونامی خرید ۱۳ صفر؛ آدم‌های امیدوار بی‌خطرند

نگاهی به سونامی خرید ۱۳ صفر؛ آدم‌های امیدوار بی‌خطرند

یکی – قدرت خرید مردم ایران به شدت کاهش یافته است. اکنون حتی گزارش های رسمی نیز نزول طبقه متوسط ​​ایران را تایید می کند. افزایش تحریم ها که منجر به شوک تورمی در پنج سال گذشته شده است و عقب ماندگی شدید از تورم، خرید بسیاری از کالاها را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کرده است. آمارهای رسمی بانک مرکزی ثابت می کند که میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران به بیش از 85 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، ایران بالاترین نرخ تورم مواد غذایی را از سال 1401 تاکنون تجربه کرده است و این روند باعث افزایش بیشتر مصرف فعلی خانوارهای ایرانی شده است. رکود حاکم بر بازار ایران نشان از کاهش شدید قدرت خرید مردم دارد. برای درک بهتر افزایش هزینه، به خریدهای روزانه خود نگاهی بیندازید.

2- یک شرکت خودروسازی طرح فروش خودرو را اجرا کرده و قرار است 120 هزار خودرو در این قالب به فروش برساند. از این تعداد 36 هزار دستگاه در اختیار خریداران ثابت قرار گرفته است اما آمارها نشان می دهد تا شب گذشته بیش از دو هزار نفر ثبت نام کرده اند. این بدان معناست که بیش از دویست درخواست برای هر وسیله نقلیه وجود دارد. کسانی که ثبت نام کردند دویست و سی میلیون تومان را در حساب خود مسدود کنند تا در قرعه کشی خوش شانس باشند و برنده شوند.

دو-خرید گوشت سی درصد کاهش یافت. خرید طلا نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد کاهش داشته است. فروش لبنیات کاهش یافته است. کاهش قدرت خرید باعث کندی بازار مسکن شده است. اینها مواردی است که با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می توانید پیدا کنید اما حالا اتفاق عجیبی افتاده است. شایعه ای در اینترنت منتشر شده مبنی بر اینکه خرید در روز سیزدهم صفر ماه مبارک است.

آنها می گویند که سنت وجود دارد که اگر نیاز به خرید محصول دارید، یک ماکت یا یک نمونه بخرید. متروها فروشندگان جاسوچی، عروسک، ماشین اسباب بازی، پارچه سفید، پارچه سبز بودند. مردم در بازار خرید می کردند. مردم به قصد خانه دار شدن، کلید و جا کلید، ماشین، اسباب بازی، بچه دار شدن، عروسک، میل به ازدواج، طلاهای کوچک یا لباس سفید و برای شفای بیماران، پارچه سبز رنگ و غیره می خریدند.

بازار طلای ایران با چنان رکودی مواجه است که حتی با بسته شدن بازار جهانی و عقب نشینی دلار، قیمت طلا با افزایش یک هزار تومانی در هر گرم مواجه است. همه می خواهند مفید باشند.

دیروز صف هایی در طلافروشی هایی دیده شد که این روزها نانوایی ها را نمی بینند.

سه– رویا فروشان امید را به جامعه ای فروختند که دیروز قدرت خریدش خشک شد. کسانی که کلید و سوئیچ خریده اند با کسانی که 250 میلیون تومان را برای شرکت در قرعه کشی خودرو مسدود کرده اند تفاوت چندانی ندارند. مقرون به صرفه بودن کاهش یافته و بازار فروشندگان رویایی رونق گرفته است. این حوادث به دلیل عدم توسعه غیر معمول نیست. تداوم عقب ماندگی اقتصادی بی شک تداوم این گونه تعصبات را در پی خواهد داشت. این روی دیگر سکه جذابیتی است که چند سال پیش رشد کرد. ماکت به جای اصل بخرید و امیدوار باشید. این اصل ماجراست. یک فرد خوش بین در امان است.

چهار– ای کاش روزی برای خرید کتاب اعلام شود. می گویند خرید و کتابخوانی در این روز فرخنده است. آن وقت بازار کتاب قفل می شد و بازار رویا فروشان کند می شد.

* روزنامه نگار

223223

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نگاهی به سونامی خرید ۱۳ صفر؛ آدم‌های امیدوار بی‌خطرند" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نگاهی به سونامی خرید ۱۳ صفر؛ آدم‌های امیدوار بی‌خطرند"، کلیک کنید.