نرخ رشد اقتصادی 4.5 درصدی در 9 ماه / بازار ارز آرام است – خبرگزاری آرسل | اخبار ایران و جهان

نرخ رشد اقتصادی 4.5 درصدی در 9 ماه / بازار ارز آرام است - خبرگزاری آرسل | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آرسل محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در جلسه پایان سال مدیران عامل بانک ضمن ارایه گزارشی از تحولات اقتصادی اخیر کشور، برنامه 1403 بانک مرکزی را در قالب سیاست های مختلف تشریح کرد.

گزارش توسعه اقتصادی اخیر کشور

اینرییس کل بانک مرکزی با اشاره به شاخص ها و تحولات اقتصادی اخیر در کشور تاکید کرد: مطابق با بر اساس آمارهای اولیه، نرخ رشد اقتصادی کشور در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.5 درصد بوده که با توجه به شرایط فعلی و نرخ رشد کشورهای منطقه، نرخ رشد مطلوبی به شمار می رود. 2023.

فرزین افزود: در دوره مورد بررسی، بخش نفت رشدی بالغ بر 16 درصد را تجربه کرد که حاصل اجرای طرح های توسعه ای در راستای افزایش ظرفیت تولید نفت کشور در سال جاری بوده است. در نتیجه سرمایه گذاری در این بخش، پیش بینی می شود که رشد این بخش در سال آینده ادامه یابد.

به گفته رییس بانک مرکزی، برخلاف روند کم رشد سال های گذشته، بخش خدمات حدود 4 درصد رشد داشته و برخی از بخش ها مانند حمل ونقل و عمده فروشی و خرده فروشی از رشد مناسبی برخوردار بوده اند. به دست آمده است.

فرزین خاطرنشان کرد: رشد بخش کشاورزی در 9 ماه گذشته معادل 0.7 درصد بوده که نسبت به سال گذشته کاهش جزیی نشان می دهد. در گروه صنعتی و معدنی رشد 9 ماهه 3.9 درصدی محقق شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بود. البته برخی از بخش های صنعت و زیرمجموعه های معدنی دارای نرخ رشد بالاتری هستند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: مصرف شخصی در 9 ماهه امسال 4.2 درصد افزایش یافت. همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در 9 ماهه امسال 4.5 درصد و صادرات کالا و خدمات 17.9 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، واردات کالا و خدمات تنها 5.3 درصد رشد داشته و منجر به افزایش 5.0 درصدی ارزش بازار ناخالص داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است که نرخ رشد نسبتا مطلوبی برای این دوره محسوب می شود. سال..

وضعیت تورم و نقدینگی

ایندر ادامه این نشست، فرزین همچنین به اقدامات بانک مرکزی برای مهار نرخ تورم و رشد نقدینگی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال جاری کشور با انتظارات شدید تورمی و افزایش نرخ تورم در سال جاری مواجه شد. خاص در فروردین ماه، شاخص تورم نقطه به نقطه قیمت کالاها و خدمات مصرفی بانک مرکزی در سال 1402 با اجرای طرح ها و اقدامات روند نزولی قابل توجهی را نشان داد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه 22 واحد کاهش یافت.

وی افزود: برای پایان سال جاری برآورد می شود که نرخ تورم نقطه به نقطه در کانال 30 درصدی مناسب باقی بماند که در راستای هدف از پیش تعیین شده است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: هدف رشد نقدینگی برای پایان سال جاری 25 درصد تعیین شده است و نرخ رشد نقدینگی در دی ماه معادل 25.4 درصد بوده است. لازم به ذکر است که نرخ رشد 25 درصدی معادل نرخ رشد نقدینگی تعادلی بلندمدت اقتصاد ایران در 40 سال گذشته است. دستیابی به این هدف به معنای گذراندن یک دوره 4 ساله با نقدینگی بالا و رسیدن به موقعیت پایدار است مطابق با متغیرهای کلان اقتصادی

آخرین وضعیت ارز
رییس کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت پولی کشور نیز گفت: بانک مرکزی در سال جاری سیاست ثبات اقتصادی را در دستور کار قرار داده است که پس از اجرای این سیاست برای آرامش بازار ایجاد شد. تا زمانی که انتظارات نقدینگی و تورمی کنترل شود، نرخ ارز به سرعت افزایش نخواهد یافت.

فرزین گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 78 میلیارد دلار نرخ حمایت ارزی و پشتیبانی نشده تخصیص یافته است که حدود 67 میلیارد دلار آن اعطا و پرداخت شده است. این عملکرد در تامین ارز مورد نیاز کشور رکورد محسوب می شود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: منابع ارزی بانک مرکزی نسبت به سال های گذشته رشد بسیار خوبی داشت و میزان ارز عرضه شده به بازار نسبت به سال های 1398، 1379 و 1380 قابل توجه بود که منجر به افزایش سرمایه شد. تشکیل، به ویژه در ماشین آلات.

فرزین همچنین گفت: در حال حاضر حراج سکه و طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران ادامه دارد و پیش بینی می شود در آینده اسکناس ارز نیز در این مرکز به فروش برسد. توسعه عملیات مرکز مبادلات ارزی یکی از برنامه های بانک مرکزی است و پیش بینی می شود بازارهای آتی و آتی نیز در این موسسه راه اندازی شود.

وی همچنین افزود: به طور کلی باید گفت که با توجه به نسبی بودن متغیرهای موجود در اقتصاد، اهداف تعیین شده در ابتدای سال از نظر متغیرهای واقعی اقتصاد و متغیرهای مالی اقتصاد تعیین شده است. تحقق نزدیک بود.

سیاست ها و برنامه های بانک مرکزی در سال آینده

اینرییس کل بانک مرکزی در ادامه این جلسه گفت: بانک مرکزی در نظر دارد تا پایان سال آینده به نرخ رشد نقدینگی 23 درصدی با دامنه مثبت و منفی 2 درصدی دست یابد. تغییر جزیی نرخ رشد هدف سال آینده نسبت به امسال به دلیل بهبود رشد اقتصادی و جلوگیری از اثرات رکودی کنترل نقدینگی است.

به گفته فرزین، برنامه بانک مرکزی برای نرخ تورم در سال 1403، نگه داشتن نرخ تورم نقطه به نقطه در کانال 20 درصدی در پایان سال است که در این صورت هدف بلندمدت محقق می شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین گفت: یکی از مهم ترین سیاست های بانک مرکزی در زمینه ارز، آزادسازی دارایی های موجود در کشورهای خارجی است و امید است با همکاری این مهم محقق شود. نهادهای مختلف دولت و این منابع برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور استفاده می شود.

وی افزود: بانک مرکزی با اعمال سیاست ارزی به تلاش خود برای کاهش نوسانات نرخ ارز ادامه خواهد داد و حضور بانک مرکزی در بازارهایی مانند طلا و ارز ادامه خواهد داشت.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هدف بانک تامین تمام منابع لازم برای سرمایه گذاری و تجارت در کشور است، گفت: در زمینه سرمایه گذاری با آزادسازی منابع و گشایش هایی که در گذشته اتفاق افتاد. انتظار می رود دو یا سه هفته در برخی کشورها و کار خوب انجام شده در بسیاری از تامین های مالی به طور مستقیم بر رشد سرمایه گذاری کشور تاثیر بگذارد.

فرزین افزود: بانک مرکزی در صرافی ها به گونه ای کار خواهد کرد که برای پروژه هایی که نیاز به ارز دارند اوراق ارزی منتشر و حتی در فاینانس معرفی شود تا این گونه سرمایه گذاری ها به ارز آسیب نزند. محدودیت ها

به گفته رییس بانک مرکزی، عملکرد بهینه نظام بانکی اولویت اصلی بانک مرکزی است و بانک مرکزی بنگاه اقتصادی نیست که دنبال سود باشد. بانک مرکزی در صورت رفع مشکلات و مسایل سیستم بانکی و خدمات رسانی مناسب به مردم در تحقق اهداف خود موفق تلقی می شود.

فرزین گفت: هدایت اعتباری جایگاهی نظری و عملی دارد و ابزار بسیار مهمی برای بهبود فعالیت و رشد اقتصادی محسوب می شود. بانک مرکزی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، کاغذ آدامس را اصلاح و آن را توسعه داد. برخی از بانک ها نیز در تامین مالی خدمات زنجیره ای فعالیت خوبی دارند. پیش بینی می شود در سال آینده آدامس اورک و سایر بازارهای تامین مالی زنجیره ای سهم زیادی در تامین مالی تولید کشور داشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به ادامه اصلاحات نظام بانکی در سال آینده خاطرنشان کرد: بانک مرکزی می خواهد به بانک ها کمک کند. ناهموار. ناجور کمک به اجرای برنامه های اصلاحی. همچنین تلاش می شود با همکاری مدیران شبکه بانکی مشکل حل شود. البته باید توجه داشت که اصول بانکی در تمامی موارد باید رعایت شود.

فرزین همچنین با بیان اینکه قانون جدید بانک مرکزی از سال جدید اجرایی می شود، تاکید کرد: این قانون به بانک مرکزی اختیارات جدیدی در زمینه نظارت در برخی حوزه ها داده است. انتظار می رود سیستم های نظارتی به تکامل خود ادامه دهند تا بانک های مرکزی بتوانند به صورت آنلاین نظارت کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نرخ رشد اقتصادی 4.5 درصدی در 9 ماه / بازار ارز آرام است – خبرگزاری آرسل | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نرخ رشد اقتصادی 4.5 درصدی در 9 ماه / بازار ارز آرام است – خبرگزاری آرسل | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.