نحوه تشخیص از کارافتادگی بیمه شدگان

نحوه تشخیص از کارافتادگی بیمه شدگان

سازمان تامین اجتماعی اعلام می دارد که بیمه شدگان ناشی از بیماری ها و حوادث ناشی از کار و غیرحوادث؛ کسانی که به طور کامل یا جزیی از دست داده و یا قادر به انجام کار نیستند، مشمول کمک سازمان های تامین اجتماعی می شوند.

به گزارش آرسل، بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، این سازمان در سال گذشته 12 هزار و 500 میلیارد تومان به عنوان غرامت مقطوع، 328 میلیارد تومان مستمری از کارافتادگی جزیی و 13 میلیارد تومان مستمری از کارافتادگی کل به بیمه شدگان واجد شرایط پرداخت کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان، مستمری از کارافتادگی کلی و جزیی 148 هزار و 843 مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته بیش از 12 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است.

کمک به بیمه شدگانی که با خطرات و زیان های جسمی و مالی مواجه می شوند از مهمترین وظایف و ماموریت های سازمان تامین اجتماعی است و این سازمان پس از حوادث ناشی از کار یا غیبت از کار یا بیماری ماموریت دارد. ارایه کمک های پزشکی و توانبخشی بازیابی سلامت یا توانایی بیمه شده برای ادامه کار است.

پریسا پانهی چکینی، رییس اداره امور معلولان سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی مهم ترین و بزرگترین سازمان بیمه اجتماعی کشور است که بیش از 46 میلیون نفر نیروی کار مولد را تحت پوشش دارد. وی در خصوص حمایت قانونی از بیمه شدگان از کارافتاده کامل یا جزیی گفت: چنانچه بر اثر حادثه یا بیماری از ظرفیت و توانایی بیمه شده برای ادامه کار کاسته شود و نتواند درآمد قبلی خود را کسب کند. سازمان تامین اجتماعی او را تحت حمایت از کار افتادگی قرار می دهد. مستمری از کارافتادگی یکی از تعهدات بلندمدت مقرر در قانون تامین اجتماعی برای بیمه شدگان اصلی است و این حمایت در قالب «غرامت کلی، جزیی و مقطوع» برای بیمه شدگان آسیب دیده برحسب میزان تعیین می شود. آسیب جسمی و روحی به فرد.

وی همچنین افزود: کلیه بیمه شدگان متقاضی از کارافتادگی که بر اساس بند 70 قانون تامین اجتماعی به دلیل حادثه یا بیماری قادر به انجام کار نیستند، پس از اتمام مراحل درمانی و با توجه به گواهی پزشک معالج سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان می باشند.

پناهی چکینی همچنین گفت: بیمه شده ای که پس از انجام خدمات توانبخشی با نظر پزشک قابل علاج تشخیص داده می شود. در صورتی که حسب نظر کمیسیون پزشکی موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی توانایی ادامه کار را به طور کامل یا جزیی از دست داده و میزان کاهش توان کار بیمه شده 66 درصد یا بیشتر باشد. او را از کارافتاده کلی می دانند. همچنین هر گاه میزان نقص کار بیمه شده در اثر حادثه ناشی از کار بین 33 تا 66 درصد باشد، بیمه شده از کارافتاده جزیی تلقی می شود و در صورتی که میزان نقصان در توانایی کار بیمه شده بین 10 تا 33 درصد باشد. حادثه باعث کار، او مستحق غرامت خواهد بود

وی همچنین افزود: بیمه شده ای که در اثر حادثه ناشی از کار از کارافتاده کلی، از کارافتاده جزیی یا واجد شرایط دریافت غرامت جزیی تشخیص داده شود، بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه، و بیمه شده ای که از کارافتاده کلی کار باشد. غیر کار – ظرف ده سال قبل از ابتلا به حادثه یا بیماری مرتبط. حداقل حق بیمه برای یک سال کار، با احتساب حق بیمه 90 روز کاری ظرف یک سال پس از وقوع حادثه یا بیماری موجب از کارافتادگی پرداخته باشد، مشمول مزایای قانونی مربوطه می شود.

رییس اداره امور معلولان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: مستمری از کارافتادگی کلی با از بین رفتن شرایط از کارافتادگی کلی و به محض اشتغال مجدد مستمری بگیر و در صورت کاهش میزان از کارافتادگی ناشی از کار متوقف می شود. مستمری از کارافتادگی جزیی یا غرامت از کار افتادگی ناشی از کار به میزان مقرر در مواد 73 و 74 این قانون به بیمه شده پرداخت می شود. همچنین در صورتی که به دلیل گذشت زمان یا به هر دلیلی میزان از کارافتادگی جزیی ناشی از کار افزایش یابد و این تغییر نتیجه مستقیم حادثه ای باشد که منجر به از کارافتادگی شده است، مستمری از کارافتادگی جزیی به مستمری عادی تبدیل می شود. برای کار. یا میزان مستمری از کارافتادگی جزیی بر حسب افزایش می یابد

وی در خصوص حوادث ناشی از کار و تعریف قانونی این حوادث گفت: حوادث ناشی از کار طبق تعریف قانون تامین اجتماعی حوادثی است که در حین و به دلیل انجام وظایف برای بیمه شده رخ می دهد. منظور از وظیفه در این قانون مدتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسه مجاز یا ساختمانها و اماکن آن مشغول به کار بوده و یا به دستور کارفرما عهده دار انجام ماموریتی در خارج از محوطه کارگاه می باشد. همچنین مدت زمان سفر به درمانگاه یا بیمارستان یا برای درمان و توانبخشی و مدت زمان سفر از منزل بیمه شده تا کارگاه نیز جزء زمان انجام وظیفه محسوب می شود مشروط بر اینکه حادثه در ساعات عادی اتفاق افتاده باشد. زمان عقب نشینی در کارگاه است. همچنین حوادثی که در حین اقدام برای نجات و کمک به سایر بیمه شدگان برای بیمه شده اتفاق می افتد نیز از حوادث ناشی از کار محسوب می شود.

رییس اداره امور معلولان همچنین گفت: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی در مجموع 133 هزار و 225 معلول را تحت پوشش دارد و سال گذشته بیش از 12 هزار و 500 میلیارد تومان برای حمایت از آنها پرداخت شده است.

پناهی چکینی ادامه داد: این سازمان نیز در حال حاضر 15 هزار و 618 نفر از معلولان جزیی کار را تحت پوشش دارد و سال گذشته به این افراد بالغ بر 328 میلیارد تومان مستمری از کارافتادگی جزیی پرداخت شد.

توجه داشته باشید که سازمان تامین اجتماعی سال گذشته 13 میلیارد تومان غرامت مقطوع از کارافتادگی به بیمه شدگان پرداخت کرده است.

پایان خبر آرسل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نحوه تشخیص از کارافتادگی بیمه شدگان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نحوه تشخیص از کارافتادگی بیمه شدگان"، کلیک کنید.