مولانا محتشم کاشانی حق بزرگی به گردن فرهنگ و ادبیات ایران دارد

مولانا محتشم کاشانی تأثیر بسزایی در فرهنگ و ادب ایران دارد

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی کاشان گفت: مولانا محتشم کاشانی در فرهنگ و ادب ایران زمین اقتدار زیادی دارد و دیوان او مجموعه ای از اشعار، قصیده، غزل، رباعی، دوبیتی و بیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آرسل، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، عبدالرضا مدرس زاده در مراسم ویژه تجلیل از شمس الشرای کاشانی کمال الدین محتشم کاشانی که بر سر مزار این شاعر آئینی برگزار شد. ، گفت: مولانا محتشم کاشانی در فرهنگ و ادب ایرانی صاحب نظر است و دیوان او مجموعه ای از منظوم، نثر، غزل، رباعی، مصراع و مصراع است.

وی همچنین گفت: همچنین شعر درباری و شعر آئینی برای شعر در مدح و شأن حضرت امام رضا (ع)، مجموعه داستان های عاشقانه، مطالب تاریخی و مدیحه سرایی با فصولی در سرودن ابیات محتشم کاشانی. معروف محتشم به عنوان شاعر کم ندارد و وقتی دیوان او را به عنوان شاعر و شاعر بررسی می کنیم، مجموعه ای از گونه های شعری، نثر، غزل، رباعی، دوبیتی و مصراع است.

یکی از اعضای مرکز نشر فرهنگ اسلامی کاشان با بیان اینکه محتشم به دلیل درد شدید پا نسبت به سایر شاعران کاشان را ترک نکرد، گفت: در آن زمان رسم بود که شعر را به دربار می بردند، اما در زمان محتشم کاشانی، شاهان صفوی. به پرورش شاعران اعتقادی نداشت، بنابراین شاعران به هندوستان می رفتند، شعر می خواندند در هند شعر آنقدر اهمیت داشت که وزن گلیم کاشانی را دو برابر می کردند و گلیم را یک روپیه به وزن گلیم می ساختند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ادامه داد: برخی مانند صائب به هند رفتند اما پس از مدتی دوباره به هر دلیلی بازگشتند و برخی نیز مانند محتشم که نتوانستند بروند شعرهای خود را فرستادند و در یکی از سفرها، عبدالغنی اشعار خود را از طریق برادرش به هند می فرستاد، اما در بازگشت در دریا غرق شد و محتشم به سوگ برادرش نشست. محتشم پس از از دست دادن برادرش دوازده بیت نوشت. ديوان محتشم كاشاني را مرحوم پروفسور فيضي كه در فرهنگ و ادب كاشان و ايران صاحب اختيارات فراوان است، ياري مي كرد.

مدرس زاده گفت: محتشم 139 بیت دارد که واقعاً در نوع خود بی نظیر است. چون حتی قافیه هم تکرار نمی شود و تصنیف ها تازه، زیبا و به موقع و سرشار از پند و اخلاق است.

وی بر لزوم شرح و تفسیر متن محتشم کاشانی توسط شاعران، علما و نویسندگان تاکید کرد و تصریح کرد: شرح شعر محتشم کاشانی توسط شاعران، علما و نویسندگان با شعاری چون دعای مکارم الاخلاق منطبق است. کاشان از قرن دوم تا کنون پایگاه تشییع جنازه بوده و شهری معمولی نبوده است. تا بتوانند آمل را به محتشم حتی در بستر بافیق یزد و شعر وحشی نظیری نیشابرو طالب بفهمند.

به گزارش آرسل، از شمس الشرای کاشان کمال الدین محتشم کاشانی و همچنین بزرگداشت روز شعر و ادب آیینی و رونمایی از کتاب عاشورایی «رد اشک» نوشته شاعر محمود شریفی تجلیل شد. ، مداحان و ذاکران اهل بیت (علیهم السلام) 9. کمیل کاشانی در آرامگاه محتشم کاشانی برگزار شد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مولانا محتشم کاشانی حق بزرگی به گردن فرهنگ و ادبیات ایران دارد" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مولانا محتشم کاشانی حق بزرگی به گردن فرهنگ و ادبیات ایران دارد"، کلیک کنید.