مهم ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت

مهم ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت

از بارندگی بی سابقه و جاری شدن سیل شدید در برخی از کشورهای آسیایی و خلیج فارس گرفته تا گزارش های مربوط به چاقو کشی مرگبار در استرالیا، اینها از مهمترین اخبار اجتماعی و رویدادهای جهان در هفته گذشته بود.

به گزارش آرسل، پرونده های تصادفات مختلف، بررسی مسایل مهم بهداشتی و یافته های جدید در محیط زیست از برترین اخبار رویدادهای اجتماعی جهان در هفته گذشته است.

سیل و طوفان در کشورهای حاشیه خلیج فارس، چاقو کشی مرگبار در مرکز خرید سیدنی و اخباری مبنی بر پایان پدیده اقلیمی «ال نینو» از مهم ترین اخبار اجتماعی جهان در مدت یاد شده است که هزینه برخی از آنها را پرداخت می کنیم. .

سیل و بارندگی بی سابقه در عمان و دبی

بارش شدید باران و سیل در بخش هایی از عمان دست کم 18 کشته برجای گذاشته است. به گفته مقامات محلی 10 کودک در میان قربانیان این سیل هستند. همچنین به دلیل بارندگی شدید و آب و هوای نامساعد، کارمندان دولتی و خصوصی در برخی ولایات کشور به صورت دورکاری مشغول به کار هستند. ساکنان برخی مناطق نیز تخلیه شده اند.

این در حالی است که فرودگاه دبی به دلیل بارش شدید باران دچار آب گرفتگی شد و بسیاری از پروازها لغو و یا به تعویق افتاد. به گفته منابع محلی، بسیاری از مناطق دبی در عرض چند دقیقه پس از طوفان و باران شدید دچار سیل شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس که به داده های هواشناسی جمع آوری شده در فرودگاه بین المللی دبی استناد می کند، این شهر در 24 ساعت یک سال و نیم بارندگی داشته است.

جمعیت ژاپن برای سیزدهمین سال متوالی کاهش یافته است

کل جمعیت ژاپن، از جمله ساکنان خارجی، در سال گذشته برای سیزدهمین سال متوالی کاهش یافت.

وزارت کشور ژاپن جمعیت کل این کشور را تا اول اکتبر 2023 (سال گذشته) 124 میلیون و 352 هزار نفر برآورد کرد.

این رقم در مقایسه با سال 2022، 595 هزار نفر معادل 0.48 درصد کاهش داشته است. هم تعداد و هم درصد کاهش جمعیت بیشتر از سال 2022 بود.

همچنین کارشناسان پیش بینی می کنند که تا سال 2033، خانواده های ژاپنی به طور متوسط کمتر از دو عضو خواهند داشت.

موسسه ملی تحقیقات جمعیت و تامین اجتماعی پیش بینی می کند که میانگین تعداد اعضای خانواده در سال 2033 1.99 نفر، در سال 2050 1.92 عضو و در سال 2020 2.21 عضو خواهد بود.

تیراندازی و چاقو در یک مرکز خرید در استرالیا

مقامات پلیس استرالیا از کشته شدن هفت نفر در حمله با چاقو و تیراندازی در یک مرکز خرید سیدنی خبر دادند.

این حادثه زمانی رخ داد که افراد زیادی در مرکز خرید حضور داشتند.

اما مقامات پلیس این کشور بعداً گفتند که ضارب به قتل رسیده و بیماری روانی داشته است.

پلیس گفت این مرد 40 ساله یک ولگرد بود و از چند سال گذشته در ماشین خود و در خوابگاه ها اقامت داشته است.

او در 17 سالگی به بیماری روانی مبتلا شد و سلامت روانش در سال های اخیر رو به افول گذاشته است.

بارندگی های چند روزه در افغانستان و پاکستان باعث کشته شدن ده ها نفر شده است

یک مقام پاکستانی اعلام کرد از روز شنبه بارش شدید باران و رعد و برق در مناطق مختلف این کشور ویرانی به بار آورده و 71 کشته و 67 زخمی برجای گذاشته است.

در همین حال، اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان با صدور هشداری اعلام کرد که احتمال بارش شدید باران و رعد و برق از 17 آوریل تا 29 آوریل همچنان در این کشور وجود دارد.

در برخی ولایات افغانستان بارندگی شدید و جاری شدن سیل در روزهای اخیر دست کم 66 کشته برجای گذاشته و ده ها خانه را ویران و یا خسارت وارد کرده است.

زنان آمریکایی کمتر می خوابند و استرس بیشتری دارند

بر اساس یک نظرسنجی گالوپ، اکثر بزرگسالان آمریکایی (حدود 57 درصد) می گویند که شب ها به اندازه کافی نمی خوابند و تنها 42 درصد می گویند که به اندازه کافی می خوابند.

نتایج این نظرسنجی که در دسامبر 2023 انجام شد، کاملاً برعکس نتایج نظرسنجی سال 2013 بود. در آن نظرسنجی، 56 درصد از آمریکایی ها گفتند که به اندازه کافی می خوابند، در حالی که 43 درصد از بی خوابی یا خواب ناکافی رنج می برند.

در همان زمان، یک نظرسنجی اخیر نشان داد که زنان کمتر از مردان می خوابند و تنها 36 درصد از زنان و 48 درصد از مردان اعلام کردند که خواب کافی دارند.

بر اساس این نتایج، زنان جوان در آمریکا کمترین میزان خواب را در ماه داشتند و تنها 27 درصد از زنان جوان خواب کافی و مفید را گزارش کردند، در حالی که این میزان در مردان جوان 46 درصد بود. این تفاوت در میزان خواب به دلیل جنسیت در بین زنان مسن کمتر بود و 46 درصد از زنان مسن خواب کافی داشتند، در مقایسه با 51 درصد از مردان مسن.

این مطالعه همچنین ارتباط بین بی خوابی و استرس را گزارش کرد و انجمن روانشناسی آمریکا را بیان کرد که افرادی که کمتر می خوابند استرس بیشتری دارند و افرادی که استرس بیشتری دارند کمتر می خوابند. بر اساس این مطالعه، 63 درصد از افرادی که گفته اند به خواب بیشتری نیاز دارند، تحت استرس هستند.

پدیده شدید آب و هوایی «ال نینو» به پایان رسید

دانشمندان تحقیقات آب و هوا می گویند پدیده شدید آب و هوایی “ال نینو” (ال نینو) که سال گذشته با تغییرات آب و هوایی باعث افزایش بی سابقه دما شد، پایان یافته است.

این پدیده طبیعی که از ژوین گذشته آغاز شد، آب گرم را به سطح اقیانوس آرام آورد که به نوبه خود دمای جو را افزایش داد. با این حال، کارشناسان می گویند که آنها نمی توانند به طور قطع بگویند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

آتش سوزی مهیبی در یک ساختمان تاریخی 400 ساله در دانمارک رخ داد

آتش سوزی در ساختمان تاریخی و قدیمی بورس دانمارک در قلب کپنهاگ پایتخت این کشور رخ داد.

این بنا یکی از قدیمی ترین بناهای شهر است که بخش هایی از آن در آتش سوزی از بین رفته است. قدمت این بنا به سال 1625 میلادی برمی گردد.

این در حالی است که پلیس دانمارک از تحقیقات درباره علت آتش سوزی در ساختمانی که اتاق بازرگانی این کشور در آن قرار دارد خبر داده است.

روشی برای پیش بینی خطر زوال عقل

یک کارآزمایی جدید دانشگاه لافبورو نشان می دهد که از دست دادن حساسیت بینایی می تواند توسعه زوال عقل را تا 12 سال زودتر پیش بینی کند.

در ابتدای مطالعه، کارشناسان از شرکت کنندگان خواستند در یک آزمون بصری شرکت کنند. در این آزمایش، شرکت کنندگان باید دکمه ای را فشار می دادند که مثلثی در میدانی از نقاط متحرک تشکیل شده بود. افراد مبتلا به زوال عقل در دیدن این نکات بسیار کندتر بودند.

مشکلات بینایی می تواند نشانه اولیه زوال شناختی باشد، زیرا پلاک های آمیلویید سمی مرتبط با بیماری آلزایمر ابتدا می توانند بر بخش هایی از مغز که با بینایی مرتبط هستند تاثیر بگذارند و با پیشرفت بیماری، بخش هایی از مغز که با حافظه مرتبط است تحت تاثیر قرار می گیرند. بر این اساس، تست بینایی ممکن است برخی از خطاها را قبل از تست حافظه پیدا کند.

پایان خبر آرسل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مهم ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مهم ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت"، کلیک کنید.