مهاجرت نخبگان در کانون توجه قرار گیرد/ پزشکان گمنامی در تاریخ کشور ظهور کرده‌اند

مهاجرت نخبگان در کانون توجه قرار گیرد/ پزشکان گمنامی در تاریخ کشور ظهور کرده‌اند

یک کارشناس نخبگان پزشکی با اشاره به سرمایه کشور گفت: مهاجرت نخبگان باید در کانون توجه قرار گیرد.

به گزارش آرسل، دکتر «تقی نجابت» در مراسم بزرگداشت پزشک نامی ایرانی «اخوینی بخاری» که امروز سه شنبه 9 مردادماه در «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» برگزار شد، گفت: بسیاری از نخبگان ایرانی. در کشورهای دیگر دنیا حضور دارند، اما مهم این است که این افراد در کشور مورد توجه و قدردانی قرار گیرند، زیرا نام ایران دنیا را زنده می کند.

وی با اشاره به دوران پزشکی خود در آلمان گفت: سالی چندین بار به ایران سفر می کنم و در سفرهایم در خصوص مشکلات نخبگان به دولت و به ویژه وزارت بهداشت راه حل می دهم. متأسفانه راه حل پیشنهادی در کانون توجه قرار نگرفت.

این کارشناس با اشاره به اینکه چهره های علمی نامدار زیادی در تاریخ کشور ظاهر شده اند، خاطرنشان کرد: مراسم امروز به مناسبت بزرگداشت «اخوت بخاری» برگزار می شود، اما باید گفت که در تاریخ کشور پزشکان ممتاز گمنامی ظهور کرده اند. که ناشناخته هستند به جامعه.

وی ادامه داد: سفری به استان همدان داشتم و در این سفر با پزشک ناشناس ایرانی «شیخ جراح» آشنا شدم. تصاویر مداخلات پزشکی او در زمان حیاتش که بر مزارش گذاشته شده بسیار شگفت انگیز است. این دکتر در طول زندگی خود توانست با تجهیزات اولیه کارهای بزرگی انجام دهد.

نجابت با اشاره به پیشرفت علم پزشکی در دنیای امروز گفت: علم پزشکی اکنون علم ماشین است. پزشکان باید از علم خود برای تشخیص بیماری ها استفاده کنند نه اینکه فقط به دستگاه های پزشکی تکیه کنند. پزشکان باید با دانش خود بیماری ها را تشخیص دهند و از دستگاه هایی برای اطلاع از صحت تشخیص آن ها استفاده کنند.

این کارشناس با اشاره به لزوم درمان بهتر بیماران گفت: اساتیدم همیشه بر درمان بهتر بیماران تاکید داشتند. پزشکان باید طوری با بیمار رفتار کنند که بیمار با آنها احساس راحتی کند، بیمار فکر نکند که پزشک آدم بدی است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت «اخوت بخاری» گفت: جلسه امروز درباره یک پزشک ایرانی بود، اما موضوعات مطرح شده بیشتر مربوط به زبان فارسی و نگارش کتاب های اخوت بخاری به زبان فارسی بود. در جلسه امروز درباره دستاوردهای گذشته بحث می شود، اما باید بر دنیای امروز تمرکز کنیم.

نجابت ادامه می دهد: این روزها شاهد مهاجرت نخبگان هستیم. چرایی ها و دلایل مهاجرت نخبگان باید در مرکز توجه و در مرکز قرار گیرد. وقتی علل مهاجرت را بررسی می کنیم به این نتیجه می رسیم که با ارائه راهکارهای ساده می توان از مهاجرت نخبگان جلوگیری کرد. من به هیچ حزب سیاسی وابسته نیستم و پزشک هستم. اگر من مسائل را مطرح می کنم فقط به خاطر ارتفاع کشور است.

وی ادامه داد: باز هم تاکید می کنم که به هیچ حزب سیاسی وابسته نیستم. با اینکه سال ها از سرزمین مادری ام دور هستم، اما خود را ایرانی می دانم.

این کارشناس با اشاره به اینکه توانستم نشان شایستگی آلمان را دریافت کنم، افزود: آلمان 8 میلیون نفر جمعیت دارد و هر ساله 80 نشان شایستگی اهدا می کند. یعنی از هر ده میلیون نفر یک نفر نشان شایستگی این کشور را می گیرد. حدود 22 سال پیش از دولت آلمان نشان لیاقت دریافت کردم و اکنون در کشورم مفتخر هستم.

وی با اشاره به حضور خود در دوران جنگ تحمیلی گفت: زمانی که از کشور خارج شدم و به آلمان مهاجرت کردم بسیار ناراحت شدم. اگرچه نفت و گاز به عنوان پایتخت کشور محسوب می شود، اما نکته مهم و اساسی این است که روزی به پایان می رسد. نخبگان سرمایه اصلی کشور هستند و باید در کانون توجه قرار گیرند.

نجابت با اشاره به اینکه حدود 1200 ایرانی در آلمان زندگی می کنند، گفت: حدود 1200 ایرانی در آلمان زندگی می کنند که بسیاری از آنها از نخبگان هستند. همچنین 5 میلیون ترک در آلمان زندگی می کنند که دستاوردهای علمی آنها به اندازه ایرانی ها نیست. هیچ کشوری مثل ایران این همه استاد ندارد.

به گزارش آرسل، در مراسم بزرگداشت اخوان بخاری، یادبود تقی نجابت، فوق تخصص جراحی عمومی و علیرضا جلی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تجلیل از خانواده پزشکان شهید برگزار شد.

پایان خبر آرسل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مهاجرت نخبگان در کانون توجه قرار گیرد/ پزشکان گمنامی در تاریخ کشور ظهور کرده‌اند" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مهاجرت نخبگان در کانون توجه قرار گیرد/ پزشکان گمنامی در تاریخ کشور ظهور کرده‌اند"، کلیک کنید.