فرونشست زمین و پدیده لوله‌زایی در دشت یزد-اردکان + عکس

آرسل:

مهمترین منطقه فرونشست زمین در استان یزد در مسیر جاده یزد و اردکان قرار دارد. این منطقه فرونشست تقریباً 100 کیلومتر طول دارد و حداکثر عرض آن در قسمت مرکزی منطقه فرونشست حدود 15 کیلومتر است.

حداکثر نرخ فرونشست سالانه زمین در این منطقه 14 سانتی متر در سال گزارش شده است (سازمان نقشه برداری کشور). مسیر از جنوب شرقی یزد (در امتداد اتوبان یزد – اردکان) شروع شده و سپس از شاهدیه، زارچ، اشکدز می گذرد و به تقاطع بزرگراه یزد – اردکان ختم می شود. در گردنه کمربندی اردکان (جنوب شرقی) به بالاترین میزان خود (14 سانتی متر در سال) می رسد. شهرک های میبد، بفروی، اردکان و در نهایت احمدآباد در حاشیه شمال غربی این پهنه فرونشست از جمله آبادی های واقع در پهنه فرونشست یزد-اردکان هستند.

بر اساس تصویر، این یکی از مهم ترین رویدادهای لوله سازی ناشی از فرونشست زمین در ایران است که نشست تجمعی حدود 2 متری را نشان می دهد. بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده، میزان فرونشست زمین در چند سال اخیر در نقطه چاه مشاهده‌ای که تصویر آن نشان داده می‌شود، 10 سانتی‌متر در سال برآورد شده است.

پدیده فرونشست زمین و لوله سازی در دشت یزد-اردکان + عکس

بر اساس اعلام آب منطقه‌ای یزد، سطح مخزن در محل چاه نظارتی در معرض لوله‌سازی قرار گرفته است. در سال 1352 (زمانی که چاه پیزومتریک حفر شد) 33 متر بود و در سال 1402 سطح آب این منطقه با افت 43 متری به طول 50 متر به 76 متر رسید (افت سالانه 86 سانتی متر در هر سال). .

اگر میزان فرونشست تجمعی 2 متر در نظر گرفته شود، در این حالت، میانگین نرخ فرونشست سالانه در نقطه چاه مشاهده حدود 4 سانتی متر در سال خواهد بود.

از آنجایی که در صورت فرونشست زمین، لوله چاه و لایه‌های سطحی آن به سمت پایین حرکت می‌کنند و به طور کامل در نقطه ارتفاعی قبلی خود ثابت نمی‌شوند، بنابراین بالا آمدن کف زمین بیش از 2 متر فرض می‌شود. همانطور که ذکر شد؛ در سال های اخیر میزان فرونشست زمین در مختصات نقطه چاه 10 سانتی متر در سال گزارش شده است.

بنابراین مشخص است که در سالهای اولیه فرونشست سطح آب و در نتیجه میزان فرونشست زمین کمتر از 10 سانتی متر بوده است و بنابراین به طور تقریبی، نشست تجمعی چاه مشاهده ای (نشان داده شده در شکل) را می توان حدود 4 تخمین زد. متر که میانگین سالانه فرونشست حدود 8 سانتی متر در سال را نشان می دهد

بخشی از این مقدار کاهش کل لوله چاه با لایه های خاک است و بخشی دیگر به دلیل متریال لایه ها، نحوه اتصال لوله دیواری به زمین اطراف، کیفیت بسته بندی سنگریزه و … می باشد. و خود را به صورت یک لوله (حدود 2 متر) نشان داد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فرونشست زمین و پدیده لوله‌زایی در دشت یزد-اردکان + عکس" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فرونشست زمین و پدیده لوله‌زایی در دشت یزد-اردکان + عکس"، کلیک کنید.