غذاهای مضر برای آرتروز؛ چی آرتروز رو بدتر میکنه؟

بهترین رژیم غذایی برای درمان و پیشگیری از آرتروز + 12 غذای مفید

تحقیقات نشان می‌دهند که مداخلات غذایی، مانند حذف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، ممکن است شدت علائم را در افراد مبتلا به آرتروز کاهش دهند و همچنین کیفیت کلی زندگی آنها را بهبود بخشند. به نظر شما داشتن وزن سالم چه اهمیتی در بهبود آرتروز دارد؟ برای جلوگیری از آرتروز چه بخوریم؟ غذاهای مضر برای آرتروز کدامند و افراد مبتلا به آتروز از خوردن کدام غذاها باید اجتناب کنند؟ در این مقاله مفید با ما همراه باشید تا پاسخ تمام سوالات خود را در رابطه با بهترین رژیم غذایی برای بهبود و پیشگیری از آرتروز به دست آورید.

غذاهای مضر برای آرتروز؛ چی آرتروز رو بدتر میکنه؟

اهمیت حفظ وزن سالم در بهبود آرتروز

اضافه وزن می‌تواند فشار بیشتری بر مفاصل وارد کند و ذخایر چربی اضافی در بدن می‌توانند باعث التهاب بیشتر شوند. بنابراین حفظ وزن مناسب می‌تواند در کاهش علائم این بیماری به خصوص آرتروز زانو موثر باشد. شاید این اقدام برای برخی از افراد به خصوص آنهایی که دارای بیماری‌های خاص دیگری می‌باشند، دشوار باشد که به همین منظور بهتر است تا این کار زیر نظر متخصص ارتوپدی و متخصص تغذیه انجام شود.

12 ماده غذایی مفید برای بهود آرتروز

برای بهبود و پیشگیری از این بیماری، غذاهای زیر را در برنامه رژیمی خود قرار دهید:

    سبزی‌هایی با برگ تیره

سبزی‌هایی که دارای برگ تیره می‌باشند، سرشار از ویتامین D، آنتی اکسیدان‌های ضد استرس و مواد شیمیایی گیاهی هستند. برای جذب کلسیم، ویتامین D بسیار ضروری بوده و می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز گردد و در مبارزه با عفونت به بدن کمک کند. این نوع سبزیها عبارت‌اند از:

  • اسفناج
  • کلم پیچ
  • چغندر
  • سبزی کولارد

    کلم بروکلی

بروکلی ترکیبی به نام سولفورافان دارد که می‌تواند در کند کردن پیشرفت علائم آرتروز بسیار موثر باشد.

همچنین این سبزی سرشار از کلسیم، ویتامین K و C است.

    چای سبز

چای سبز دارای میزان بسیار زیادی پلی فنول می‌باشد. این نوع آنتی اکسیدانها می‌توانند با کاهش التهاب، سرعت آسیب غضروف را کاهش دهند.

    سیر

در سیر ترکیبی به نام دی آلیل دی سولفید وجود دارد که می‌تواند با آنزیم‌های آسیب رساننده غضروف مبارزه کند.

    آجیل

آجیل یک ماده غذایی بسیار مفید و مغذی برای قلب می‌باشد و سطوح بالایی از فیبر، منیزیم، کلسیم، روی و ویتامین E دارد. آجیل با داشتن آلفا لینولنیک اسید، می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز گردد.

    روغن زیتون

بهتر است تا از روغن زیتون به جای روغن‌هایی مثل آفتابگردان استفاده داشته باشید. روغن زیتون ترکیبی به نام اولئوکانتال دارد که آنزیم‌های ملتهب کننده در بدن را از بین می‌برد.

    آلبالو

آنتوسیانین موجود در آلبالو می‌تواند نقش موثری در کاهش التهاب داشته باشد. می‌توانید در برنامه غذایی خود مصرف روزانه یک فنجان چای آلبالو را قرار دهید.

    ماهی‌های روغنی

این ماهی‌ها با داشتن مقادیر زیادی از امگا 3 دارای خواص ضدالتهابی هستند که به همین دلیل برای این بیماری مفید می‌باشند. بهتر است تا حداقل یک بار در هفته ماهی‌های روغنی که شامل تن تازه، ساردین، سالمون و … می‌باشند، مصرف شوند.

اگر تمایلی ندارید که ماهی میل کنید، به جای آن از مکمل‌هایی که حاوی امگا 3 می‌باشند، استفاده داشته باشید. این مکمل‌ها مانند روغن بذر کتان، روغن ماهی، روغن گردو و .. می‌باشند که نقش موثری در کاهش التهاب دارند.

زنجبیل

زنجبیل علاوه بر اینکه طعم خوبی به غذاها و نوشیدنی‌ها می‌دهد، می‌تواند در تسکین علائم آرتروز نیز بسیار مؤثر باشد.

گردو

یکی از مواد بسیار مغذی که می‌تواند به کاهش التهاب بیماری‌های مفصلی کمک کند، گردو است، زیرا دارای اسیدهای چرب امگا 3 فراوان می‌باشد.

توت

توت‌ها نیز دارای مواد معدنی و آنتی اکسیدان می‌باشند که نقش موثری در کاهش التهاب دارند.

انگور

یک میوه مغذی که حاوی آنتی اکسیدان فراوانی می‌باشد و خواص ضدالتهابی دارد، انگور است. ترکیبات مختلف موجود در انگور تاثیر بسزایی در بهبود آرتروز از خود نشان داده اند.

معرفی غذاها و مواد مضر برای آرتروز

تغذیه نقش مهمی در مدیریت علائم آرتروز ایفا می‌کند. برخی غذاها و مواد غذایی التهاب را افزایش می‌دهند و علائم این بیماری را تشدید می‌کنند. در این بخش به بررسی مهم‌ترین غذاهای مضر برای آرتروز می‌پردازیم.

گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی

گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس حاوی چربی‌های اشباع و ترانس هستند که باعث افزایش التهاب در بدن می‌شوند. این چربی‌ها همچنین سطح کلسترول خون را بالا می‌برند که خود دلیل بروز مشکلات بیشتری برای بیماران آرتروز است.

قند و شکر

قند و شکر یکی از مواد مضر برای آرتروز هستند؛ زیرا مصرف زیاد آنها اغلب افزایش وزن و چاقی را به دنبال دارد و در این حالت، فشار بیشتری بر مفاصل وارد می‌شود. همچنین قندهای ساده خطر افزایش التهاب در بدن را افزایش می‌دهند. ضمن اینکه نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی‌ها و غذاهای فراوری‌شده نیز از منابع اصلی قند و شکر هستند که باید از مصرف آن‌ها خودداری کرد.

نمک و مواد غذایی پرنمک

مصرف زیاد نمک در اغلب مواقع افزایش فشارخون و احتباس مایعات در بدن را درپی دارد که درنهایت منجر به ورم و تشدید درد مفاصل می‌شود. غذاهای آماده، کنسروها و فست‌فودها معمولاً حاوی مقدار زیادی نمک هستند که بهتر است از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

غذاهای سرخ‌شده و فراوری‌شده

غذاهای سرخ‌شده و فراوری‌شده از غذاهای ممنوعه برای آرتروز است؛ زیرا حاوی چربی‌های ترانس و مواد افزودنی هستند که متأسفانه در صورت مصرف زیاد، التهاب در بدن افزایش پیدا می‌کند. همچنین این غذاها معمولاً ارزش غذایی کمی دارند و افزایش وزن از عوارض استفاده مکرر آنهاست که برای بیماران التهاب مفصلی، بسیار مضر است.

لبنیات پرچرب

لبنیات پرچرب مانند پنیر، کره و خامه حاوی مقدار زیادی چربی اشباع هستند که مصرف بی‌رویه و غیراصولی التهاب را در بدن افزایش می‌دهد. برخی افراد مبتلا به آرتروز احتمالاً به لاکتوز حساسیت دارند و مصرف لبنیات در این افراد، علائم آن‌ها را تشدید می‌کند.

کلام آخر

شاید برای تعیین رژیم غذایی بیماران مبتلا به آرتروز زانو آنقدر تکلیف فرد روشن نباشد، درواقع آرتروز مثل دیابت یا بیماری قلبی نیست که تکلیف بیمار مشخص باشد. در این مطلب به بررسی غذای مضر برای آرتروز زانو پرداختیم و نام گروههای غذایی که به دلیل افزایش التهاب در بدن منجر به تشدید بیماری ارتروز می شدند را ذکر کردیم در صدر این لیست نمک، شکر و چربی های اشباع قرار داشتند. همچنین در کنار غذاهای مضر غذاهای مفید برای آرتروز را نیز گنجاندیم تا یک جایگزین سالم برای بیماران مبتلا به آرتروز فرآهم کرده باشیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "غذاهای مضر برای آرتروز؛ چی آرتروز رو بدتر میکنه؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "غذاهای مضر برای آرتروز؛ چی آرتروز رو بدتر میکنه؟"، کلیک کنید.