سگ‌های ولگردی که زندگی پلنگ ایرانی را تهدید می‌کنند

سگ‌های ولگردی که زندگی پلنگ ایرانی را تهدید می‌کنند

آرسل:

یک توله پلنگ شهرستان کلات بالاخره مادرش را پیدا کرد. چند روز پیش سگ های وحشی این توله را از مادرش جدا کردند.

توله پلنگ کلات از دست آنها فرار کرد و به بالای درختی در روستای سررود رسید. مسعود معصوم شاهی رئیس اداره حفاظت محیط زیست کلات از بازگشت توله پلنگ به زیستگاه اصلی خود خبر داد و گفت: این حیوان با دریافت گزارش مردم محلی و سازمان های حفاظت محیط زیست زنده بازگردانده شد. زیستگاه های کلیدی توسط بوم شناسان البته محیط بانان چند شبانه روز از روستای سرود مراقبت کردند تا توله از خطر در امان بماند و به سلامت به نزد مادرش بازگشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کلات درباره جزئیات این ماجرا گفت: این توله پلنگ احتمالاً بدون صاحب و نگهبان توسط چند سگ تحت تعقیب قرار گرفت و از مادرش جدا شد. این بچه از ترس از درخت گردو بالا رفت، وقتی مردم با ما تماس گرفتند تیمی از کارشناسان ما با تجهیزات به محل رفتند.

وی با بیان اینکه توله پلنگ حدود سه ماهه بود، افزود: اداره حفاظت محیط زیست با رسیدن به محل متوجه شد که توله پلنگ به دلیل حضور انبوه کشاورزان و دامداران نمی تواند از درخت پایین بیاید. البته برای مشاهده، این اتفاق در مسیر توریستی رخ داده است که تحت تأثیر جمعیت اطراف قرار نگرفته است. بنابراین ابتدا محیطی را برای پریدن بچه از درخت ایجاد کردیم و توانستیم بدون هیچ آسیبی او را نجات دهیم.

وی از تلاش مردم روستای سرود برای زنده گیری و نجات این توله قدردانی کرد و گفت: پلنگ پس از زنده گیری و اطمینان از سلامت جسمانی وی به زیستگاه اصلی رهاسازی شد. خوشبختانه با کمک انسان توانسته ایم زیستگاه اصلی این حیوان را پیدا کنیم. پس از یافتن این مکان و مشاهده ردپاهای قدیمی آن و چند پلنگ دیگر، در نهایت حیوان در همان محل رها شد. با این حال همکاران ما همچنان در این زمینه هوشیار هستند تا حادثه تلخ دیگری رخ ندهد.

وی ذخیره گاه ارس سیستان در شهرستان کلات را بهترین زیستگاه پلنگ ایرانی می داند. به گفته معصوم شاهی، ایستگاه اصلی پلنگ ایرانی در این منطقه یکی از بهترین زیستگاه های کل کشور است. به همین دلیل بوم شناسان و کارشناسان اداره کل حفاظت از محیط زیست را برای نحوه رفتار با این حیوان گرانبها آموزش داده اند.

سگ های ولگرد برای حیات وحش مضر هستند

او البته تاکید می کند: این اولین بار نیست که چنین اتفاقی در این شهر رخ می دهد. تهدید سگ های ولگرد یا سگ های گله همچنان یکی از مهم ترین عوامل تهدید کننده زندگی پلنگ های ایرانی است. تعداد سگ های ولگرد در سراسر کشور در حال افزایش است. مشکلی که تهدیدی جدی برای نژادهای حیات وحش به ویژه گوسفند، بز و بز محسوب می شود.

بارها من و همکارانم به مردم گفته ایم که این حیوانات را معدوم نکنند. جدای از این مشکل، سگ گله نیز یکی دیگر از تهدیدات حیات وحش محسوب می شود. متأسفانه این حیوانات در زیستگاه اصلی حیات وحش حضور دارند و به هر توله ای حمله می کنند و به آنها آسیب می رسانند.

کلات رئیس اداره حفاظت از محیط زیست حضور گردشگران را تهدیدی جدی برای حیات وحش می داند و می گوید: چند سال پیش گردشگرانی به منطقه آمدند و توله پلنگی را که کوچکتر از این توله بود دیدند و بردند. . آنها با وزارت حفاظت از محیط زیست تماس گرفتند. یک حیوان مادر به دلایل مختلفی می تواند نوزاد خود را رها کند و بیشتر مردم تصور می کنند که حیوان گم شده یا به کمک نیاز دارد.

پیش از این رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران نیز نسبت به دست زدن و جابجایی جوجه های پرندگان شکاری و نوزادان حیات وحش هشدار داده بود. محمد کرمی گفت: عده ای پرندگان شکاری یا بره و بره وحشی را به خانه می برند اما در نهایت ناتوان از نگهداری آنها از کارشناسان حفاظت محیط زیست می خواهند که آنها را به محیط طبیعی خود بازگردانند.

آنها نمی دانند که سرنوشت این گونه را برای همیشه تغییر داده اند، زیرا گله حیوانی را که بوی انسان می دهد را می راند و این گونه ها محکوم به زندگی در باغ وحش ها تا پایان عمر هستند. معصوم شاهی تاکید می کند که این اتفاق بیشتر در مورد توله آهو یا بز رخ می دهد تا توله پلنگ که راحت تر دیده می شود و در اطراف آن حرکت می کند. این افراد ممکن است نیت بدی برای آن نداشته باشند. اما آنها ناخواسته و از سر دلسوزی به حیات وحش صدمه می زنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سگ‌های ولگردی که زندگی پلنگ ایرانی را تهدید می‌کنند" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سگ‌های ولگردی که زندگی پلنگ ایرانی را تهدید می‌کنند"، کلیک کنید.