ساخت مسکن منجر به کاهش قیمت می شود؛ لزوم واگذاری زمین به متقاضیان – خبرگزاری آرسل | اخبار ایران و جهان

ساخت مسکن منجر به کاهش قیمت می شود؛ لزوم واگذاری زمین به متقاضیان - خبرگزاری آرسل | اخبار ایران و جهان

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار آرسل، دولت چهاردهم را متعهد به تامین و تکمیل واحدهای نهضت ملی دانست و گفت: تعهد دولت سیزدهم مسکن نیاز کشور است و دولت چهاردهم باید برای رفع این مشکل گام بردارد. آی تی. کمبود مسکن و مستاجر خانه دار شدن، زیرا اگر دولت فعلی برخلاف این وعده عمل کند، با مشکلات زیادی از جمله کمبود مسکن مواجه خواهیم شد.

بجایی تاکید کرد: ساخت و ساز مسکن در کشور باید ادامه داشته باشد و دولت باید طرح و قانون مشخصی برای ادامه این روند تصویب کند. ساخت و ساز مسکن علاوه بر اینکه راه را برای اجاره نشینان برای خرید مسکن هموار می کند، قیمت ها را نیز کاهش می دهد زیرا مدیریت قیمت بازار مسکن با حجم عرضه و تقاضا ارتباط مستقیم دارد.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال پروژه ‘مسکن آرسل’ در دولت نهم و دهم آغاز شد اما در همان دولت تکمیل نشد. دولت روحانی این طرح را تحت عنوان «مسکن ملی» ادامه داد و دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت سیزدهم، واحدهای مسکن آرسل را تکمیل و تحویل داد.

بیضایی با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن با شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم ناتمام ماند، گفت: همانطور که گفته شد، دولت باید به نیازهای آحاد جامعه رسیدگی کند که مسکن یکی از آنهاست و باید در قانون اساسی به آن رسیدگی شود. دولت چهاردهم ناگفته نماند که اجرای طرح مسکن آرسل و نهضت ملی مسکن با توجه به شرایط تورمی در کشور منطقی نیست.

وی ادامه داد: در اقتصاد ایران تورم حاکم است به همین دلیل نمی توان نرخ مصوب ساخت مسکن را تعیین کرد چرا که در این فرآیند با کمبود منابع مالی مواجه خواهیم شد. در نتیجه پروژه بسته خواهد شد و متقاضی باید منتظر تحویل در خانه بماند. از طرفی اجرای قرارداد علی الحساب باعث سردرگمی متقاضی و سازنده و … خواهد شد.

شبکه بانکی گیج شده است

این کارشناس مسکن افزود: بانک ها همکاری لازم را در ساخت نهضت ملی مسکن ندارند، زیرا وام جنبش ملی مسکن از 350 میلیون تومان شروع شد و به 550 میلیون تومان رسید و این روزها صحبت از افزایش وام است. 800 میلیون تومان. به نظر می رسد شبکه بانکی سردرگم است.

بیضایی تاکید می کند: برخی اعتراف به مناسب بودن طرح مسکن آرسل دارند. بله، تا زمانی که قرارداد نهایی امضا می شد و متقاضیان مشخص بودند، روند اجرای پروژه مسکن آرسل مطلوب بود، اما پس از مدتی وارد شرایط تورمی و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان شدیم که در نتیجه اجرای آن چنین قراردادهایی با مشکلاتی روبه‌رو شد و تا امروز و پس از گذشت سال‌ها همچنان موانعی بر سر راه مسکن آرسل وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مورد مذکور، دولت چهاردهم ابتدا باید با کمک شبکه بانکی با اجرای برنامه های عملیاتی مشخص، نقشه راه عملی مستاجران مسکن را تدوین کند. سیاست های مسکن مختلفی را در دولت های مختلف اجرا کرده ایم که از آن جمله می توان به سیاست زمین شهری در دهه 60، سیاست زمین پاک در دهه 70 و سیاست واگذاری زمین به انبوه سازان در دهه 80 اشاره کرد.

این کارشناس مسکن گفت: سیاست های واگذاری زمین در دست مردم و انبوه سازان قابل انجام است قسمتش خاصه وی به تجربه موفق کشور اشاره کرد و گفت: دولت چهاردهم با استفاده از تجربیات به دست آمده می تواند در مدیریت بازار مسکن موفق تر باشد.

وی تاکید کرد: البته در زمینه مسکن نیز می توانیم با استفاده از روش های مختلف دیگر از جمله شهرک سازی، مسکن تعاونی، پیش خرید مسکن و … امکان خرید مسکن را به مستاجران ارائه دهیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ساخت مسکن منجر به کاهش قیمت می شود؛ لزوم واگذاری زمین به متقاضیان – خبرگزاری آرسل | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ساخت مسکن منجر به کاهش قیمت می شود؛ لزوم واگذاری زمین به متقاضیان – خبرگزاری آرسل | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.