خلاصه کتاب سواد مدیریتی و مهارت رهبری ( نویسنده حمیدرضا محمدی )
دنبال یک راهنما برای موفقیت تو دنیای پرچالش مدیریت می گردید؟ کتاب «سواد مدیریتی و مهارت رهبری» از حمیدرضا محمدی، یک منبع عالیه که بهتون کمک می کنه تا اصول مدیریت و رهبری رو یاد بگیرید و تو کارتون حسابی بدرخشید. این کتاب به شما نشون میده چطور مثل یه مدیر واقعی فکر و عمل کنید و تیمتون رو به سمت موفقیت هدایت کنید.

مدیریت و رهبری، این روزها دیگه فقط یه عنوان شغلی نیست؛ یه هنره، یه علمه و مهم تر از همه، یه نیازه اساسی تو هر سازمانی. فرقی نمی کنه یه کسب و کار کوچیک رو می چرخونید یا بخشی از یه شرکت بزرگ هستید، تو هر حالتی باید بتونید تیمتون رو با هوشمندی و اثربخشی رهبری کنید. اینجا بود که کتاب «سواد مدیریتی و مهارت رهبری» نوشته استاد حمیدرضا محمدی سر و کله ش پیدا شد تا یه راهنمای جامع و کاربردی باشه برای همه کسانی که می خوان تو این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشن. تو این مقاله قراره با هم یه سفر کوتاه ولی عمیق به دل این کتاب داشته باشیم و ببینیم چه گوهرهای پنهانی توش هست که می تونه به درد کار و زندگیتون بخوره. پس بزن بریم!
درباره نویسنده: حمیدرضا محمدی؛ از تجربه تا تألیف
استاد حمیدرضا محمدی رو میشه یکی از اون چهره های با تجربه تو حوزه مدیریت و آموزش دونست. ایشون با سال ها فعالیت تو پست های مدیریتی مختلف و همچنین سابقه تدریس و پژوهش، حسابی تو این حوزه صاحب نظرن. همین تجربیات عملی و همزمان دانش آکادمیک، باعث شده که کتاب «سواد مدیریتی و مهارت رهبری» یه جورایی پلی باشه بین تئوری های خشک و خالی دانشگاهی و واقعیت های چالش برانگیز دنیای کسب و کار.
تصور کنید کسی که خودش خاک خوری کرده و تو میدون عمل بوده، حالا اومده و چکیده تمام آموخته ها و تجربه هاش رو تو یه کتاب جمع کرده. این یعنی محتوایی که می خونید فقط حرف نیست، بلکه حرف هایی از جنس تجربه است که میشه بهشون اعتماد کرد و تو زندگی واقعی هم ازشون استفاده کرد. کتاب ایشون پر از نکته هاییه که از چالش های واقعی مدیران نشأت گرفته و راه حل های عملی هم برای اون ها ارائه میده. این ترکیب تجربه و دانش، کتاب ایشون رو یه منبع ارزشمند برای هر مدیری کرده.
سواد مدیریتی و مهارت رهبری: چرا این کتاب را بخوانیم؟
شاید بپرسید خب تو بازار این همه کتاب مدیریت و رهبری هست، چرا باید وقت بذاریم و سراغ این کتاب بریم؟ دلیلش ساده ست! کتاب «سواد مدیریتی و مهارت رهبری» یه ویژگی خاص داره که کمتر تو بقیه منابع میشه پیداش کرد: رویکرد جامع و در عین حال کاربردی. این کتاب فقط به یه جنبه از مدیریت نمی پردازه، بلکه از مبانی شروع می کنه و قدم به قدم شما رو تو دنیای پیچیده مدیریت و رهبری پیش می بره.
تو این کتاب، هم با تعریف های اصلی آشنا میشید، هم نظریه های مختلف رو می شناسید و هم از همه مهم تر، یاد می گیرید چطور این دانش رو تو سازمان یا کسب و کار خودتون پیاده کنید. این کتاب برای کیا خوبه؟ اگه شما یه مدیر تازه کارید و دنبال یه نقشه راه می گردید، یا یه مدیر باتجربه اید و می خواید دانش تون رو به روز کنید، یا حتی یه کارآفرینید که می خواد تیمش رو بهتر مدیریت کنه، یا حتی دانشجوی مدیریتی که دنبال یه منبع عملی می گرده، این کتاب برای شماست. خلاصه بگم، هر کسی که می خواد تو دنیای پرسرعت امروز، یه قدم جلوتر باشه، از خوندن این کتاب کلی سود می بره.
نگاهی اجمالی به ساختار و فصول اصلی کتاب
کتاب «سواد مدیریتی و مهارت رهبری» مثل یه سفر جذاب می مونه که تو ۱۵ ایستگاه (فصل) شما رو با خودش همراه می کنه. این فصل ها به خوبی دسته بندی شدن تا یه تصویر کامل و از بالا به پایین از دنیای مدیریت بهتون بدن. از همون ابتدا که با پایه های مدیریت آشنا میشید تا وقتی که سراغ مهارت های پیشرفته رهبری میرید، همه چیز یه نظم و انسجام منطقی داره.
هر فصل، روی یه جنبه خاص تمرکز داره، ولی نکته خوبش اینجاست که همه این جنبه ها مثل قطعات یه پازل بزرگ، کنار هم قرار می گیرن تا یه تصویر جامع از یه مدیر و رهبر موفق رو نشون بدن. این فصل ها از مفاهیم اولیه مدیریت و سازماندهی شروع میشن، به بحث های مهمی مثل بهره وری، آموزش، خلاقیت و نوآوری می رسن و در نهایت با مباحث استراتژیک مثل مدل های کسب و کار، انگیزش و رهبری به اوج خودشون می رسن. این ساختار منظم کمک می کنه تا مطلب رو پله پله یاد بگیرید و هیچ چیزی از قلم نیفته.
بخش اول: مبانی و اصول مدیریت (خلاصه فصول ۱ تا ۳)
تو این بخش، استاد محمدی ما رو می بره به قلب دنیای مدیریت و پایه های اصلی اون رو بهمون نشون میده. اگه می خواید یه مدیر قوی باشید، اول از همه باید این پایه ها رو خوب بشناسید.
مدیریت در سازمان: از تعریف تا کارکردها
اول از همه، کتاب سراغ تعریف مدیریت میره. مدیریت فقط دستور دادن نیست؛ یه فرآینده که شامل برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل منابع سازمان برای رسیدن به اهدافه. حمیدرضا محمدی نقش های مدیریتی منتزبرگ رو هم توضیح میده که مدیرها چه کارهایی انجام میدن: از نقش های بین فردی مثل رهبری، تا نقش های اطلاعاتی مثل سخنگو بودن و نقش های تصمیم گیری مثل حل مشکلات.
شما به عنوان یه مدیر باید بتونید خوب برنامه ریزی کنید، یعنی مسیر آینده رو مشخص کنید. باید سازماندهی کنید، یعنی وظایف رو تقسیم کنید و به هر کسی مسئولیتی بدید. هدایت کنید، یعنی به تیمتون انگیزه بدید و راهنماییشون کنید. و در آخر، کنترل کنید تا مطمئن بشید کارها طبق برنامه پیش میره. تو این فرآیند، خلاقیت مدیران تو تصمیم گیری ها حرف اول رو میزنه. اگه یه مدیر بتونه خلاق باشه و راه حل های جدید پیدا کنه، خیلی از مشکلات حل میشن.
سازماندهی: شالوده هر کسب و کار موفق
بعد از مدیریت، نوبت میرسه به سازماندهی. سازماندهی یعنی چیدن مهره ها سر جای خودشون. کتاب انواع سازماندهی رو توضیح میده: رسمی و غیررسمی. سازمان رسمی همون ساختار سازمانیه که تو چارت ها می بینیم، اما سازمان غیررسمی شبکه ای از ارتباطاته که خود به خود بین کارکنان شکل می گیره.
مفاهیم کلیدی مثل «حیطه نظارت» (چند نفر باید زیر نظر یه مدیر باشن)، «وحدت فرمان» (هر کس فقط از یه نفر دستور بگیره)، «اختیار» (قدرت تصمیم گیری) و «نظارت و کنترل» هم تو این فصل حسابی بررسی میشه. این ها ستون های فقرات یه سازمان موفق هستن که اگه درست چیده نشن، ممکنه کل ساختار فرو بریزه. پس اگه می خواید کسب و کارتون رو محکم بسازید، باید به این مفاهیم حسابی توجه کنید.
سیستم های اطلاعاتی: ابزاری برای تصمیم گیری هوشمند
تو دنیای امروز، اطلاعات پادشاهه! برای یه مدیر، دسترسی به اطلاعات درست و به موقع، مثل یه شمشیر تیز می مونه. کتاب «سواد مدیریتی و مهارت رهبری» اهمیت سیستم های اطلاعاتی رو حسابی گوشزد می کنه. سیستم هایی مثل TPS (سیستم پردازش تراکنش ها) که کارهای روزمره رو ثبت می کنه، MIS (سیستم اطلاعات مدیریت) که گزارش های مدیریتی میده، EIS (سیستم اطلاعات اجرایی) که برای مدیران ارشد کاربرد داره، و DSS (سیستم پشتیبانی تصمیم) که به تصمیم گیری های پیچیده کمک می کنه.
اینجا مفهوم «نگرش سیستمی» هم مطرح میشه. یعنی به سازمان نباید به چشم چند قسمت جدا از هم نگاه کرد، بلکه باید اونو مثل یه بدن دید که همه اعضاش به هم وصلن و روی هم تأثیر میذارن. با این نگاه، میشه مشکلات رو بهتر شناسایی کرد و راه حل های جامع تری پیدا کرد.
«پیشرفت و توسعه کشورها، سازمان ها و مؤسسات کوچک و بزرگ در گرو علم و دانش بشری است. افزایش علم و دانش و تغییرات پرشتاب سبب شده است که سازمان ها، آموزش و پرورش را در رأس برنامه های خود قرار دهند.»
بخش دوم: ارکان توسعه و توانمندسازی سازمانی (خلاصه فصول ۴ تا ۹)
بعد از اینکه با مبانی آشنا شدیم، حالا نوبت میرسه به بخش هایی که باعث رشد و بالندگی یه سازمان میشن. این ها همون موتورهای محرک سازمان هستن.
بهره وری: قلب تپنده موفقیت سازمان
بهره وری! این کلمه رو زیاد شنیدید، ولی واقعاً یعنی چی؟ تو این کتاب، بهره وری یعنی اینکه با حداقل منابع، بیشترین خروجی رو داشته باشیم. اینجاست که بازدهی و اثربخشی با هم ترکیب میشن. استاد محمدی نشون میده که بهره وری فقط یه عدد نیست، بلکه یه فرهنگ و یه طرز فکره که باید تو سازمان جا بیفته.
عوامل زیادی روی بهره وری تأثیر دارن، از تکنولوژی و تجهیزات گرفته تا مهارت و انگیزه کارکنان. کتاب موانع بهره وری رو هم بررسی می کنه، مثلاً سیستم های اداری ناکارآمد یا نبود آموزش مناسب. بعد هم راهکارهای عملی برای بالا بردن بهره وری رو نشون میده؛ مثلاً بهینه سازی فرآیندها، ایجاد انگیزه تو کارکنان و استفاده درست از تکنولوژی. اگه می خواید کسب و کارتون زنده و پویا باشه، باید به بهره وری مثل یه قلب تپنده اهمیت بدید.
نقش آموزش در توسعه مدیریتی
هیچ سازمانی بدون یادگیری و آموزش رشد نمی کنه. تو این فصل، به اهمیت آموزش و پرورش تو سازمان ها پرداخته میشه. آموزش فقط برای کارمندای تازه وارد نیست؛ مدیران هم باید همیشه در حال یادگیری باشن تا بتونن با تغییرات دنیای کسب و کار خودشون رو وفق بدن. کتاب هدف های آموزش رو تو سه بخش «اجتماعی»، «سازمانی» و «کارکنان» دسته بندی می کنه.
برنامه ریزی آموزشی و ارزشیابی اون هم بخش مهمیه که تو این فصل بهش اشاره میشه. یعنی باید بدونیم چه آموزشی نیاز داریم، چطور باید اجراش کنیم و بعد از اجرا، چطور بفهمیم که این آموزش مؤثر بوده یا نه. آموزش، مثل سرمایه گذاری می مونه؛ شاید الان هزینه ای داشته باشه، ولی در دراز مدت سودهای بزرگی به سازمان برمی گردونه.
نظریات و مکاتب مختلف مدیریت: سیر تکامل تفکر مدیریتی
مدیریت هم مثل بقیه علوم، از گذشته تا الان راه درازی رو اومده و مکاتب فکری مختلفی داشته. این فصل، ما رو با این سیر تکامل آشنا می کنه. از مکتب کلاسیک که تأکیدش روی کارایی و بهره وری بود (مثل مدیریت علمی تیلور و بوروکراسی وبر)، تا مکتب نئوکلاسیک یا روابط انسانی که روی جنبه های روانی و اجتماعی کارکنان تمرکز داشت.
بعدتر هم مکاتب ساختارگرایی، نگرش اقتضایی (که میگه هیچ راه حل واحدی برای همه سازمان ها نیست و همه چیز به شرایط بستگی داره) و مکتب کمی (که از ابزارهای ریاضی و آماری استفاده می کنه) معرفی میشن. شناخت این مکاتب به مدیر کمک می کنه تا بتونه از دیدگاه های مختلف به مشکلات نگاه کنه و رویکرد مناسب با شرایط سازمانش رو انتخاب کنه.
خلاقیت و نوآوری: موتور محرک سازمان های پیشرو
تو دنیای پررقابت امروز، اگه خلاق نباشید و نوآوری نکنید، خیلی زود از بقیه عقب می مونید. این فصل تماماً درباره خلاقیت و نوآوریه. کتاب، خلاقیت رو به عنوان توانایی ایجاد ایده های جدید و نوآوری رو به عنوان تبدیل اون ایده ها به محصولات، خدمات یا فرآیندهای جدید تعریف می کنه.
ویژگی های افراد خلاق (مثل کنجکاوی، ریسک پذیری) و سازمان های خلاق (مثل فضای باز و حمایت از ایده های جدید) هم تو این بخش بررسی میشه. فرآیند خلاقیت، از مرحله آماده سازی تا الهام و اجرا، توضیح داده میشه. تفاوت بین خلاقیت و نوآوری هم که خیلی ها اشتباه می گیرن، به خوبی روشن میشه. یه سازمان موفق، سازمانیه که نه فقط به ایده های جدید فکر کنه، بلکه اون ها رو به عمل تبدیل کنه و ازشون ارزش بسازه.
بخش سوم: استراتژی ها، انگیزش و رهبری (خلاصه فصول ۱۰ تا ۱۵)
تو این قسمت، وارد مباحثی میشیم که بیشتر جنبه استراتژیک و انگیزشی دارن و نشون میدن چطور میشه یه سازمان رو به اوج رسوند.
مدل کسب و کار: نقشه راه موفقیت
مدل کسب و کار، یه جور نقشه راهه برای شرکت شما. این فصل بهمون یاد میده که مدل کسب و کار چیه و از چه بخش هایی تشکیل شده. مثلاً «جایگاه ارزشی» (چیزی که شما رو از رقبا متمایز می کنه)، «بخش بازار» (مشتری های هدف)، «ساختار زنجیره ارزش» (فعالیت های اصلی شرکت)، و «تولید سود و حاشیه» (چطور پول درمیارید).
کتاب انواع مدل های کسب و کار، از سنتی تا مدل های جدیدتر مثل مدل های تحت وب رو هم معرفی می کنه. دونستن این مدل ها و چگونگی تهیه و ارتباط اون ها با استراتژی های سازمانی، برای هر کسی که می خواد یه کسب و کار موفق راه بندازه یا اونو گسترش بده، حیاتیه. یه مدل کسب و کار قوی، مثل یه موتور قدرتمنده که شرکت شما رو به جلو می بره.
انگیزش: نیروی محرکه بهره وری
کارکنانی که انگیزه دارن، مثل یه تیم قهرمان عمل می کنن! این فصل درباره اینه که چطور میشه این انگیزه رو تو دل کارکنان ایجاد کرد و حفظش کرد. کتاب «سواد مدیریتی و مهارت رهبری» عوامل مؤثر بر ایجاد انگیزه رو بررسی می کنه و نقش حیاتی مدیران رو تو این زمینه نشون میده.
تئوری های معروفی مثل «هرم نیازهای مازلو» که میگه آدم ها اول دنبال نیازهای اساسی شون هستن و بعد میرن سراغ نیازهای سطح بالاتر، یا «تئوری دو عاملی هرزبرگ» که بین عوامل ایجاد رضایت (مثل پیشرفت و شناخت) و عوامل جلوگیری از نارضایتی (مثل حقوق و شرایط کاری) فرق میذاره، تو این بخش توضیح داده میشن. یه مدیر خوب، کسیه که بدونه چطور انگیزه های پنهان تیمش رو بیدار کنه.
رهبری کسب و کار: هنر هدایت و الهام بخشی
در آخر، می رسیم به رهبری، که شاید مهم ترین بخش کتاب باشه. رهبری با مدیریت فرق داره؛ یه مدیر ممکنه فقط دستور بده، ولی یه رهبر، الهام بخش تیمشه، بهشون انگیزه میده و راه رو براشون روشن می کنه. کتاب با تعریف رهبری و تفاوت اون با مدیریت شروع می کنه.
بعدش، «مهارت های هفت گانه رهبری موفق» رو معرفی می کنه: ایجاد بینشی الهام بخش از آینده، انگیزش و الهام بخشی تو افراد، مدیریت رسیدن به هدف، و تربیت و تشکیل گروهی برای رسیدن به هدف. یه رهبر واقعی، کسیه که بتونه یه چشم انداز روشن رو برای تیمش ترسیم کنه، اونا رو متقاعد کنه که به این چشم انداز باور داشته باشن و بعد هم همه رو با هم برای رسیدن به اون هدف بسیج کنه. این همون هنریه که یه کسب و کار رو متحول می کنه.
«مدیران خدمات بهداشتی- درمانی علاوه بر داشتن وظایف عام مدیریت نظیر برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل، نوآوری و انگیزش، هماهنگی و بودجه بندی و… دارای وظیفه ای مهمتر هستند. آن ها باید پاسخگوی نیازها و تقاضاهای بهداشتی- درمانی افراد جامعه بوده و در نجات جان و یا ارتقاء سلامتی آن ها بکوشند.»
مهم ترین درس ها و نکات کاربردی کتاب سواد مدیریتی و مهارت رهبری
حالا که یه سفر کامل تو دل کتاب داشتیم، وقتشه که مهم ترین چیزهایی که از این کتاب یاد می گیریم رو با هم مرور کنیم. این ها همون «نکات کلیدی کتاب مدیریت و رهبری» هستن که می تونن بهتون تو دنیای واقعی کمک کنن:
- نگاه جامع و سیستمی داشته باشید: سازمانتون رو مثل یه موجود زنده ببینید که همه اجزاش به هم وصلن. هر تصمیمی که می گیرید، روی بقیه بخش ها هم تأثیر میذاره.
- علم و تجربه رو با هم ترکیب کنید: فقط به تئوری ها اکتفا نکنید و از تجربه های عملی هم غافل نشید. یه مدیر موفق، هم درس خونده و هم تو میدون عمل بوده.
- به توسعه انسانی اولویت بدید: آموزش و انگیزش کارکنان، مهم ترین سرمایه گذاری شماست. آدم های راضی و باانگیزه، معجزه می کنن.
- خلاقیت و نوآوری رو تشویق کنید: نترسید از اینکه ایده های جدید رو امتحان کنید. فضای آزاد برای خلاقیت ایجاد کنید تا سازمانتون همیشه رو به جلو باشه.
- رهبری اثربخش داشته باشید: فقط مدیر نباشید، رهبر باشید! به تیمتون الهام بدید، براشون هدف تعیین کنید و کمکشون کنید تا به بهترین نسخه ی خودشون تبدیل بشن.
- تصمیم گیری هوشمندانه: با استفاده از سیستم های اطلاعاتی درست، بهترین و آگاهانه ترین تصمیمات رو بگیرید.
- مدل کسب و کارتون رو بشناسید: بدونید دقیقاً ارزش پیشنهادی شما چیه و چطور می تونید ازش پول دربیارید. این «مدل های کسب و کار چیست؟» رو حسابی جدی بگیرید.
این ها فقط چند تا از درس هاییه که کتاب به ما میده. اگه این اصول مدیریت در سازمان رو به کار ببندید، می بینید که چقدر عملکرد شما و تیمتون بهتر میشه.
سوالات متداول
کتاب سواد مدیریتی و مهارت رهبری برای چه کسانی توصیه می شود؟
این کتاب برای طیف وسیعی از افراد مفیده. اگه مدیر هستید، چه تازه کار و چه باتجربه، اگه کارآفرینید و می خواید کسب و کارتون رو قوی تر کنید، اگه دانشجوی رشته های مدیریتی هستید یا حتی اگه فقط به «توسعه مهارت های مدیریتی و رهبری» خودتون علاقه دارید، این کتاب می تونه یه راهنمای عالی برای شما باشه.
این کتاب در کدام حوزه های مدیریت کاربرد دارد؟
«بررسی کتاب سواد مدیریتی» نشون میده که این کتاب تقریباً همه حوزه های مهم مدیریت رو پوشش میده؛ از مبانی و اصول «برنامه ریزی و سازماندهی در مدیریت» و «انواع نظریه های مدیریت» گرفته تا بحث های پیشرفته تر مثل «خلاقیت و نوآوری سازمانی»، «بهره وری در سازمان»، «مدل های کسب و کار» و البته «اهمیت رهبری در کسب و کار». پس می تونید برای هر جنبه ای از مدیریت، تو این کتاب چیزی پیدا کنید.
مهمترین تفاوت این کتاب با سایر منابع مدیریتی چیست؟
«معرفی کتاب سواد مدیریتی و مهارت رهبری» نشون میده که تفاوت اصلی این کتاب تو رویکرد عملی و تجربه محورشه. برخلاف خیلی از کتاب ها که صرفاً تئوری محض هستن، این کتاب با ترکیب دانش آکادمیک و «تجربیات حمیدرضا محمدی»، یه راهنمای واقع گرایانه و کاربردی برای مدیرانه. این کتاب به شما میگه چطور واقعاً «یک مدیر موفق باشیم؟» نه فقط تو تئوری.
آیا برای شروع یادگیری مدیریت مناسب است؟
بله، کاملاً! این کتاب با یه زبان روان و از مبانی شروع می کنه، بنابراین حتی اگه شما هیچ پیش زمینه ای تو مدیریت ندارید، می تونید به راحتی مفاهیم رو درک کنید و قدم به قدم جلو برید. این کتاب یه نقطه شروع عالی برای هر کسیه که می خواد وارد دنیای هیجان انگیز مدیریت بشه.
این کتاب چند فصل دارد؟
«کتاب مدیریت حمیدرضا محمدی» شامل ۱۵ فصل هست که هر فصل به یکی از جنبه های کلیدی مدیریت و رهبری می پردازه و یه دید جامع به خواننده میده.
نتیجه گیری و سخن پایانی
خلاصه که کتاب «سواد مدیریتی و مهارت رهبری» از حمیدرضا محمدی، یه گنج واقعی برای هر کسیه که تو دنیای کسب و کار فعالیت می کنه یا آرزوی یه مدیر یا رهبر موفق شدن رو داره. این کتاب فقط یه مجموعه اطلاعات نیست، یه نقشه راهه که بهتون نشون میده چطور می تونید پله های ترقی رو با دانش و آگاهی بالا برید.
مطالعه این کتاب، فراتر از یادگیری چندتا تکنیک مدیریتیه؛ این کتاب به شما یه دید جدید میده، یه طرز فکر جدید که می تونه تو تمام ابعاد زندگی حرفه ای شما تأثیرگذار باشه. پس اگه دنبال یه منبع معتبر، جامع و کاربردی هستید که هم تئوری رو بهتون یاد بده و هم راه و چاه عملی رو نشونتون بده، پیشنهاد می کنم حتماً نسخه کامل این کتاب رو بخونید. مطمئن باشید که ارزش وقت گذاشتن رو داره و کلی چیز یاد می گیرید که به دردتون می خوره. شاد و پیروز باشید!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب سواد مدیریتی و مهارت رهبری – حمیدرضا محمدی" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب سواد مدیریتی و مهارت رهبری – حمیدرضا محمدی"، کلیک کنید.