حکم زنای دختر و پسر مجرد در قرآن کریم، صد ضربه شلاق (جلد) است که در آیه ۲ سوره نور به صراحت بیان شده است. این حکم برای زن و مرد زناکار آزاد و بالغی که شرایط احصان (متأهل بودن با دسترسی به همسر) را ندارند، یکسان است و بدون هیچگونه ترحم و در حضور جمعی از مؤمنان اجرا میشود.

موضوع زنا یکی از چالشبرانگیزترین مسائل اخلاقی، اجتماعی و حقوقی در جوامع مختلف، بهویژه در بستر آموزههای دینی اسلام است. اهمیت شناخت دقیق احکام مربوط به آن، نه تنها برای حفظ سلامت اخلاقی و بنیان خانواده ضروری است، بلکه درک پیامدهای قانونی و شرعی آن نیز برای افراد جامعه، بهویژه جوانان، حیاتی به شمار میرود. هدف از این مقاله، ارائه یک راهنمای جامع و مستند درباره حکم زنای دختر و پسر مجرد چیست در قران، با تمرکز بر مبانی قرآنی و تبیین تطبیقی آن با دیدگاههای فقهی و قانون مجازات اسلامی ایران است. گروه وکالت وکیل یعقوبی با تخصص در این حوزه، تلاش میکند تا با رویکردی علمی و کاربردی، ابعاد مختلف این موضوع را روشن سازد تا کاربران بتوانند با درک صحیح و عمیق، از ممنوعیتها و مجازاتهای زنا در اسلام و قوانین کشور آگاه شوند. این تبیین به جوانان و نوجوانان کمک میکند تا شناخت دقیقتری از روابط شرعی و قانونی قبل از ازدواج و عواقب آن داشته باشند و به مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری در این زمینه نیازمند نباشند.
مبانی و مفاهیم زنا در اسلام
برای درک روشن حکم زنای دختر و پسر مجرد چیست در قران، ابتدا لازم است به تعریف دقیق و جایگاه این عمل در اسلام بپردازیم. زنا صرفاً یک عمل جنسی نیست، بلکه در آموزههای اسلامی، عملی است با ابعاد وسیع اخلاقی، شرعی و اجتماعی که پیامدهای گستردهای دارد.
تعریف جامع زنا در فقه و قرآن
در لغت، “زنا” از ریشه “زنی” به معنای نزدیک شدن و ملازمه است، اما در اصطلاح شرعی و حقوقی، به معنای جماع مرد و زنی که علقه زوجیت شرعی (ازدواج دائم یا موقت) بین آنها وجود ندارد و همچنین از موارد وطی به شبهه (اشتباه در هویت زوجیت) نیز نباشد. رکن اصلی تحقق زنا، دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنهگاه در قُبُل (فرج) یا دُبُر (مقعد) زن است. بدون تحقق این رکن، عمل جنسی ممکن است مصداق روابط نامشروع مادون زنا باشد، اما حکم زنا بر آن جاری نمیشود. این تعریف مبنای تمامی احکام شرعی و قانونی مربوط به زنا است و فقها و حقوقدانان بر آن اتفاق نظر دارند.
جایگاه و حرمت زنا در آموزههای اسلامی
در دین مبین اسلام، زنا به عنوان یک گناه کبیره و عملی “فاحشه” (بسیار زشت و ناپسند) و “ساء سبیلاً” (راهی بسیار بد و سرانجام ناخوشایند) شناخته شده است. این تاکید نشاندهنده قبح شدید این عمل از نظر شرعی است. فلسفه حرمت زنا متعدد و عمیق است که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- حفظ نسب و جلوگیری از اختلاط نسلها، که از ارکان مهم تشکیل خانواده و جامعه سالم است.
- حفظ بنیان خانواده و استحکام روابط زناشویی، که با مشروعیتبخشی به روابط جنسی خارج از ازدواج، تضعیف میشود.
- حفظ سلامت روانی و اجتماعی افراد و جامعه، زیرا روابط آزاد جنسی میتواند منجر به بیبندوباری، شیوع بیماریهای مقاربتی و از هم پاشیدگی اخلاقی شود.
- کرامت انسانی زن و مرد و جلوگیری از تبدیل شدن انسان به ابزاری صرف برای لذت جنسی.
مبانی قرآنی حرمت زنا: “وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا”
قرآن کریم، به عنوان منبع اصلی احکام اسلامی، به کرات به حرمت زنا و نهی از آن اشاره کرده است. یکی از برجستهترین آیات در این زمینه، آیه ۳۲ سوره اسراء است:
﴿وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا﴾ (سوره اسراء، آیه ۳۲)
«و به زنا نزدیک نشوید، چراکه آن عملی بسیار زشت و راهی بسیار بد است.»
این آیه به جای نهی مستقیم از “انجام” زنا، از “نزدیک شدن” به آن نهی میکند. این تعبیر قرآنی، دلالت بر اهمیت فوقالعاده دوری از هرگونه زمینه و مقدمهای دارد که ممکن است فرد را به این گناه بکشاند. مفسران این مفهوم را به دوری از نگاه حرام، لمس نامحرم، خلوت با نامحرم، سخنان تحریکآمیز و هر عملی که شهوت را برانگیزد و راه را برای ارتکاب زنا هموار کند، تعبیر کردهاند. این هشدار قرآنی، یک راهبرد پیشگیرانه برای حفظ عفت و پاکدامنی در جامعه است. همچنین آیات دیگری نیز در قرآن به نهی از فحشا و منکر اشاره دارند که به صورت کلی شامل زنا نیز میشود.
حکم زنای دختر و پسر مجرد در قرآن کریم: آیه شریفه نور
هنگام بررسی حکم زنای دختر و پسر مجرد چیست در قران، آیه ۲ سوره نور به عنوان صریحترین و اصلیترین منبع قرآنی مطرح میشود. این آیه، مجازات زناکاران را بدون تفکیک اولیه بین محصن و غیرمحصن بیان میکند.
تبیین آیه ۲ سوره نور و مجازات ۱۰۰ ضربه شلاق
قرآن کریم در آیه شریفه ۲ سوره نور، مجازات زنا را به وضوح تعیین کرده است:
﴿الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ ۖ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ﴾ (سوره نور، آیه ۲)
«به هر یک از زن و مرد زناکار، صد ضربه تازیانه بزنید؛ و هرگاه به خدا و روز قیامت ایمان دارید، در (اجرای) حکم خداوند نسبت به آن دو دچار رأفت (و دلسوزی) نشوید. و گروهی از مؤمنان باید شاهد مجازات آن دو باشند.»
این آیه به صراحت، مجازات ۱۰۰ ضربه تازیانه را برای هر یک از زن و مرد زناکار بالغ و آزاد تعیین میکند. نکته کلیدی در این آیه این است که هیچگونه تفکیکی اولیه بین افراد متأهل (محصن) و مجرد (غیرمحصن) قائل نشده است. بر اساس اجماع مفسران و فقهای اسلامی، این آیه شامل افراد مجرد (غیرمحصن) است که به گناه زنا مرتکب میشوند. این مجازات، حد زنا برای مجردین نامیده میشود و از جمله حدود الهی است که تعیین آن در شرع آمده و میزان و کیفیت آن قابل تغییر نیست. تأکید بر عدم رأفت و حضور جمعی از مؤمنان هنگام اجرای حد نیز نشاندهنده اهمیت و جدیت این حکم در نگاه اسلام است تا علاوه بر جنبه اصلاحی فردی، جنبه بازدارندگی اجتماعی نیز داشته باشد.
عدم ذکر صریح رجم در قرآن برای زنای محصنه
شایان ذکر است که مجازات رجم (سنگسار) که برای زنای محصنه (یعنی زنای افراد متأهل با شرایط خاص) در فقه اسلامی و روایات مطرح شده است، به صراحت در قرآن کریم ذکر نشده است. حکم اولیه و عامی که قرآن برای زناکاران (آزاد و بالغ) بیان کرده، همان ۱۰۰ ضربه شلاق است. فقها و مجتهدین با استناد به سنت پیامبر اکرم (ص) و احادیث و روایات، حکم رجم را برای زنای محصنه استنباط کردهاند. اما از منظر قرآنی، مجازات شلاق زنای مجرد کاملاً واضح و صریح است و هسته اصلی پاسخ به کیفر زنا در اسلام برای مجردین از دیدگاه کتاب آسمانی را تشکیل میدهد.
احکام زنای غیرمحصنه در فقه اسلامی
فقه اسلامی با الهام از آیات قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)، به تبیین دقیقتر احکام زنا و تقسیمبندی آن پرداخته است. این تقسیمبندیها به منظور تعیین مجازاتهای متناسب با وضعیت زناکاران صورت گرفته است.
تقسیمبندی زنا: محصنه و غیرمحصنه
در فقه شیعه و سنی، زنا به دو دسته اصلی تقسیم میشود:
-
زنای محصنه: این نوع زنا زمانی اتفاق میافتد که مرتکب (زن یا مرد) متأهل باشد و شرایط خاص “احصان” را دارا باشد. فرق زنای محصنه و غیرمحصنه عمدتاً در همین شرط احصان است که به وضعیت تأهل و امکان دسترسی به همسر برمیگردد.
-
زنای غیرمحصنه: این نوع زنا زمانی رخ میدهد که مرتکب مجرد باشد یا اگر متأهل است، شرایط احصان را نداشته باشد (مانند اینکه به همسرش دسترسی ندارد). حکم زنای غیرمحصنه برای دختر و پسر مجرد در این دسته قرار میگیرد و موضوع اصلی بحث ماست.
مفهوم دقیق احصان و شرایط آن
“احصان” در لغت به معنای در حصار بودن و محکم و محفوظ بودن است. در اصطلاح فقهی، احصان به شرایطی گفته میشود که وجود آنها موجب تشدید مجازات زنا میشود. برای اینکه یک فرد “محصن” محسوب شود، باید دارای شرایط زیر باشد:
-
همسر دائمی: فرد باید دارای همسر دائم و شرعی باشد.
-
بلوغ و عقل: هم زن و هم مرد باید بالغ و عاقل باشند.
-
مقاربت قبلی: با همسر دائمی خود یک بار جماع (دخول به اندازه ختنهگاه) کرده باشد.
-
امکان دسترسی: در زمانی که مرتکب زنا شده است، امکان دسترسی و نزدیکی با همسر دائمی خود را داشته باشد. عواملی مانند مسافرت، حبس، بیماری یا موانع جسمی که از نزدیکی جلوگیری میکنند، فرد را از حالت احصان خارج میسازند.
با توجه به این تعریف، دختر و پسر مجرد به دلیل نداشتن همسر دائمی، به طور قطع “غیرمحصن” محسوب میشوند و مشمول احکام زنای غیرمحصنه هستند. این تبیین، پاسخ به این سوال است که احصان و شرایط آن چگونه بر تعیین حکم زنا اثر میگذارد.
حد زنای غیرمحصنه (مجردین) و نحوه اجرای آن
همانطور که در آیات قرآن در مورد زنا و بهویژه آیه ۲ سوره نور بیان شد، حد زنا برای مجردین ۱۰۰ ضربه شلاق (جلد) است. این حکم فقهی، تأیید و تفسیر همان حکم قرآنی است. نحوه اجرای این حد دارای شرایطی است:
-
عدم ترحم: هنگام اجرای حد، نباید هیچگونه رأفت و ترحمی به زناکار ابراز شود، مگر در مواردی که منجر به آسیب جانی شود. این امر به تأکید آیه قرآنی برمیگردد.
-
حضور جمعی از مؤمنان: برای عبرتآموزی و جنبه بازدارندگی اجتماعی، لازم است گروهی از مؤمنان شاهد اجرای حد باشند.
-
عدم اصابت به مواضع حساس: ضربات شلاق نباید به سر، صورت، یا عورت فرد وارد شود. هدف، مجازات و تأدیب است نه نقص عضو یا قتل.
-
نحوه اجرای شلاق برای مرد: مرد زناکار در حالت ایستاده و در حالی که لباس معمولی بر تن دارد (و نه برهنه، مگر عورت که باید پوشیده باشد)، شلاق میخورد.
-
نحوه اجرای شلاق برای زن: زن زناکار در حالت نشسته و با پوشش کامل، شلاق میخورد و ضربات نباید به سر و صورت او وارد شود.
مجازاتهای تکمیلی برای مرد غیرمحصن در فقه
برخی از فقها، علاوه بر ۱۰۰ ضربه شلاق، مجازاتهای تکمیلی دیگری را نیز برای مرد غیرمحصن پس از اجرای حد در نظر گرفتهاند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
تراشیدن سر (حلق رأس): این حکم برای مرد زناکار غیرمحصن است و جنبه تحقیر و رسوایی دارد.
-
تبعید به مدت یک سال قمری: مرد زناکار به مدت یک سال از شهر خود تبعید میشود تا فرصت توبه و بازنگری در رفتار خود را داشته باشد و از محیطی که در آن مرتکب گناه شده، دور شود. شایان ذکر است که این مجازاتهای تکمیلی در فقه برای زن غیرمحصنه جاری نمیشود.
حکم زنای دختر و پسر مجرد در قانون مجازات اسلامی ایران
قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، برگرفته از فقه اسلامی، احکام دقیقی برای جرم زنا و مجازاتهای آن، از جمله حکم زنای دختر و پسر مجرد، در نظر گرفته است. شناخت این قوانین برای هر شهروند و متخصصی که به دنبال مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری است، ضروری است.
تعریف زنا در قانون مجازات اسلامی (ماده ۲۲۱)
قانون مجازات اسلامی در ماده ۲۲۱، تعریف جامع و روشنی از زنا ارائه میدهد:
«زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.»
این ماده تأکید میکند که عنصر اصلی زنا، جماع (دخول) بدون وجود رابطه زوجیت شرعی و عدم شبهه در آن است. تبصرههای این ماده نیز جزئیات بیشتری را روشن میکنند:
-
تبصره ۱ ماده ۲۲۱: «جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنهگاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق میشود.» این تبصره، حد و مرز دقیق دخول را برای تحقق جرم زنا مشخص میکند.
-
تبصره ۲ ماده ۲۲۱: «هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است؛ لیکن نابالغ مجازات نمیشود و حسب مورد به اقدامات تأمینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم میگردد.» این تبصره نشان میدهد که حتی در صورت نابالغ بودن یکی از طرفین، ماهیت عمل همچنان زنا محسوب میشود، اما به دلیل عدم بلوغ، مجازات حدی بر نابالغ جاری نمیشود و او تحت تدابیر تربیتی قرار میگیرد. در چنین شرایطی، وکیل خانواده میتواند نقش مهمی در پیگیری پرونده و دفاع از حقوق نابالغ ایفا کند.
حد زنای غیرمحصنه (مجردین) در قانون (ماده ۲۳۰)
ماده ۲۳۰ قانون مجازات اسلامی به صراحت حد زنای غیرمحصنه را برای افراد مجرد تعیین میکند:
«حد زنا در مواردی که مرتکب غیرمحصن باشد، صد ضربه شلاق است.»
این ماده تأییدکننده همان حکم قرآنی و فقهی برای شلاق زنای مجرد است. بنابراین، چه دختر و چه پسر مجرد، در صورت ارتکاب زنا، به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم میشوند. این حکم، پایه و اساس پاسخ به حکم زنای دختر و پسر مجرد چیست در قران از منظر قانونی است.
موارد خاص مرتبط با زنای مجردین
قانون مجازات اسلامی ایران حالات خاصی را نیز در ارتباط با زنا پیشبینی کرده که در آن ممکن است یک طرف مجرد باشد یا شرایط ویژهای وجود داشته باشد:
-
زنای به عنف یا اکراه (تجاوز): در این حالت، اگر زنا با زور و اجبار صورت گیرد و زن به آن راضی نباشد، مجازات متجاوز بسیار شدیدتر است. بر اساس ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اعدام برای متجاوز تعیین شده است. قربانی (زن) در این مورد، چه مجرد و چه متأهل باشد، هیچ مجازاتی ندارد. همچنین، اگر زن باکره باشد، متجاوز علاوه بر اعدام، به پرداخت ارشالبکاره (غرامت ازاله بکارت) و مهرالمثل نیز محکوم میشود (ماده ۲۳۱ ق.م.ا).
-
زنا با نابالغ (اغفال و فریب): اگر مردی با اغفال یا فریب دادن دختری نابالغ مرتکب زنا شود، حکم متجاوز (زانی) اعدام است (ماده ۲۲۴ ق.م.ا). فرد نابالغ مجازات نمیشود و اقدامات تأمینی و تربیتی در مورد او اعمال خواهد شد.
-
زنای یک فرد مجرد با یک فرد متأهل:
-
زنای زن شوهردار (محصنه) با مرد مجرد: در این حالت، اگر زن دارای شرایط احصان باشد، مجازات زن اعدام است. مرد مجرد در صورت رضایت زن، به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم میشود. گروه وکالت وکیل یعقوبی، در این موارد نیز میتواند مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری ارائه دهد.
-
زنای مرد شوهردار (محصن) با دختر مجرد: اگر مرد دارای شرایط احصان باشد، مجازات رجم (سنگسار) برای مرد است. دختر مجرد نیز به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم میشود. این موارد نشاندهنده پیچیدگیهای حقوقی و نیاز به وکیل دادگستری در غرب تهران یا سایر نقاط برای پیگیری دقیق پروندهها است.
-
راههای اثبات زنا در قانون
اثبات جرم زنا، به دلیل اهمیت و مجازات سنگین آن، نیازمند شرایط بسیار سختگیرانهای است که در مواد ۲۲۷ تا ۲۳۲ قانون مجازات اسلامی آمده است. راههای اثبات زنا عبارتند از:
-
اقرار: زناکار باید چهار بار و در چهار جلسه مجزا، نزد قاضی به ارتکاب زنا اقرار کند. کمتر از چهار بار اقرار، موجب مجازات حدی نمیشود، بلکه به مجازات تعزیری (۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق) محکوم خواهد شد (ماده ۲۳۲ ق.م.ا).
-
شهادت: چهار مرد عادل باید به صورت همزمان و بدون هیچگونه اختلافی در جزئیات، شهادت دهند که عمل زنا را به طور مستقیم و با چشم خود مشاهده کردهاند. شهادت زنان در اثبات زنا به تنهایی کافی نیست و باید همراه با شهادت مردان باشد.
-
علم قاضی: در صورتی که قاضی از طریق قرائن و امارات قوی و روشن به ارتکاب زنا یقین حاصل کند، میتواند بر اساس علم خود حکم صادر کند.
این شرایط سختگیرانه، هدف جلوگیری از هتک حرمت افراد و حفظ آبروی مؤمنان را دنبال میکند و نشاندهنده حساسیت بالای اسلام و قانون نسبت به این جرم است. در صورت نیاز به دفاع در چنین پروندههایی، بهترین وکیل دادگستری در تهران میتواند راهنماییهای لازم را ارائه دهد.
مجازات روابط نامشروع مادون زنا (ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی)
علاوه بر زنا که مستلزم دخول است، قانون مجازات اسلامی برای روابط نامشروعی که به حد زنا نمیرسند نیز مجازاتهایی در نظر گرفته است. این موارد شامل اعمالی نظیر بوسیدن، لمس کردن، همبستری بدون دخول و سایر اعمال منافی عفت است که بدون علقه زوجیت انجام شود.
«هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد؛ و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراهکننده مجازات میشود.» (ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی – تعزیرات)
این مجازاتها تعزیری هستند، به این معنی که میزان آن توسط قاضی و در حدود مقرر قانونی تعیین میشود و میتواند از یک تا نود و نه ضربه شلاق یا حبس باشد. این ماده نیز به حفظ عفت عمومی و جلوگیری از گسترش بیبندوباری در جامعه کمک میکند. وکیل کیفری در گروه وکالت وکیل یعقوبی در این زمینه نیز تخصص و تجربه کافی را داراست.
جایگاه توبه و سقوط یا تخفیف مجازات
در دین اسلام، توبه و بازگشت به سوی خداوند، از اهمیت ویژهای برخوردار است و در بسیاری از گناهان، موجب سقوط یا تخفیف مجازات میشود. این اصل در مورد جرم زنا نیز صادق است.
اهمیت توبه و بازگشت به سوی خداوند
اسلام دین رأفت و بخشش است و همواره باب توبه را برای گناهکاران باز میگذارد. توبه واقعی، شامل پشیمانی از گناه، عزم بر ترک آن در آینده و جبران حقوقالناس (در صورت وجود) است. خداوند در آیات متعددی به اهمیت توبه و آمرزشخواهی اشاره فرموده و گناهکاران را به بازگشت به سوی خود دعوت کرده است. این نگاه به توبه، امید به اصلاح و بازگشت به مسیر صحیح زندگی را در افراد زنده نگه میدارد.
توبه قبل از اثبات جرم و نقش آن در سقوط یا تخفیف مجازات
در فقه و قانون اسلامی، توبه قبل از اثبات جرم و دستگیری، میتواند نقش مهمی در سقوط مجازات حد داشته باشد. اگر فرد زناکار قبل از اینکه جرمش با اقرار یا شهادت شهود اثبات شود، توبه واقعی کند، مجازات حد از او ساقط میشود. این امر نشان میدهد که هدف اصلی اسلام از حدود، اصلاح و بازدارندگی است، نه صرفاً انتقامجویی. توبه پشیمانی قلبی است و آثار آن در زندگی دنیوی و اخروی فرد تجلی مییابد.
توبه بعد از اثبات جرم و تأثیر آن بر مجازات حد
در صورتی که جرم زنا با بینه (اقرار یا شهادت شهود) اثبات شود و سپس فرد توبه کند، در مورد تأثیر توبه بر سقوط حد، بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. در قانون مجازات اسلامی، ماده ۱۱۴ بیان میدارد که «در جرایم موجب حد، با توبه و ندامت مرتکب و اصلاح وی از هنگام ارتکاب جرم تا پیش از اثبات آن، حد ساقط میگردد.» همچنین تبصره این ماده میگوید: «چنانچه جرایم فوق با اقرار ثابت شده باشد، در صورت توبه مرتکب تا پیش از شهادت شهود، موجب سقوط حد نیست، اما قاضی میتواند عفو مرتکب را از ولی امر درخواست کند.» این پیچیدگیها نشاندهنده لزوم مراجعه به وکیل کیفری متخصص برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری در این زمینه است تا از تمامی جوانب قانونی و شرعی مطلع شد.
نتیجهگیری
در این مقاله به صورت جامع و مستند، حکم زنای دختر و پسر مجرد چیست در قران، فقه اسلامی و قانون مجازات ایران مورد بررسی قرار گرفت. روشن شد که در نگاه قرآن کریم (آیه ۲ سوره نور)، حد زنا برای مجردین، ۱۰۰ ضربه شلاق (جلد) است که برای زن و مرد غیرمحصن به طور یکسان اجرا میشود. این حکم، در فقه اسلامی نیز تأیید و تبیین شده و به عنوان مجازات زنای غیرمحصنه شناخته میشود. قانون مجازات اسلامی ایران نیز با الهام از فقه، این حکم را در ماده ۲۳۰ خود عیناً پیشبینی کرده است.
همچنین، به تفاوت زنای محصنه و غیرمحصنه، تعریف دقیق احصان و شرایط آن پرداخته شد. مشخص گردید که دختر و پسر مجرد به دلیل نداشتن همسر دائم و عدم امکان دسترسی به همسر، همواره غیرمحصن تلقی میشوند. موارد خاصی نظیر زنای به عنف، زنا با نابالغ، و زنای یک فرد مجرد با متأهل، هر کدام مجازاتهای سنگینتری را برای متجاوز یا فرد محصن به همراه دارند که میتواند شامل اعدام نیز باشد. راههای اثبات زنا نیز با جزئیات آن، شامل اقرار، شهادت و علم قاضی، تشریح شد که نشاندهنده حساسیت بالای نظام حقوقی و شرعی در اثبات این جرم است. در نهایت، به نقش مهم توبه در سقوط یا تخفیف مجازات پرداخته شد.
اهمیت پرهیز از گناه زنا و روابط نامشروع برای حفظ سعادت دنیوی و اخروی، حفظ بنیان خانواده و سلامت اخلاقی و اجتماعی جامعه، از مباحثی است که در سرتاسر آموزههای دینی و قوانین کشور به آن تأکید شده است. گروه وکالت وکیل یعقوبی با ارائه مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری متخصص در امور کیفری و خانواده، همواره آماده است تا راهنماییهای لازم را در این زمینهها به مراجعین خود ارائه دهد و به شما کمک کند تا مسئولیتهای فردی و اجتماعی خود را در رعایت حدود الهی به نحو احسن به انجام رسانید. این مجموعه، با حضور بهترین وکیل دادگستری در تهران، آماده خدمترسانی به شما عزیزان است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حکم زنای دختر و پسر مجرد چیست در قران" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حکم زنای دختر و پسر مجرد چیست در قران"، کلیک کنید.