خیلی ها هستند که معتقدند خانم های ایرانی بیشتر از حد معمول آرایش می کنند. این باور البته در چند سال اخیر دستخوش تغییر قابل توجهی شده و اکنون معتقدند استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی در میان «زنان و مردان» ایرانی بالاتر از میانگین جهانی است. اما میانگین استفاده از این دستگاه ها در دنیا چقدر است؟ مهمتر اینکه سالانه چه تعداد لوازم آرایشی و بهداشتی وارد ایران می شود و ایران در جدول مصرف این محصولات کجاست؟
80 درصد قاچاق!
نگاهی به آمار رسمی موجود تقریباً هیچ نتیجه روشنی به همراه ندارد. به دلیل حجم بالای لوازم آرایشی تقلبی در بازار ایران. به عنوان مثال یداله سهرابی یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران دو سال پیش مدعی شد که «۸۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی محصولات قاچاق یا تقلبی است». یکی دیگر از آمارهای غیررسمی نشان می دهد که در سال 1402 حدود 50 درصد از این بازار قاچاق بوده است و این درصد غیررسمی زمانی ذکر می شود که بدانیم واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از سال 1397 تا حد زیادی ممنوع شده است. یک جنبه مهم ساخت و قاچاق در این حوزه وجود دارد و آن این است که تولیدات داخلی عمدتاً شامل کرم های مرطوب کننده شامپو و محصولات اساسی است که سهم زیادی از محصولات تخصصی مانند رژلب سایه چشم کرم های ضد چروک و مرطوب کننده ها را شامل می شود. واردات یا قاچاق) ارائه می شود. موضوع دیگر مربوط به قاچاق این محصولات این است که از سال 97 یعنی سال ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی سهم قاچاق این محصولات از 1.5 میلیارد دلار به 2.1 میلیارد دلار در سال افزایش یافته است. یک مثال آماری دیگر هرچند قدیمی از Euromonitor نشان می دهد که در سال 2008 کل مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه حدود 7.2 میلیارد دلار و در میان کشورهای منطقه ایران با 2.1 میلیارد دلار نه چندان دور از عربستان سعودی بوده است (2). 2 میلیارد دلار در منطقه دوم و هفتم در جهان است. همین گزارش برای همان سال رشد سالانه در عربستان سعودی و 12 درصد در ایران را پیش بینی کرده بود.
سن آرایش در ایران در حال کاهش است
در این صورت عدد فرد تنها مربوط به سهم قاچاق نیست. اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسئولان در این زمینه دیده می شود که چندان در حقیقت یابی مفید نیست. مثلاً این اظهار نظر یک کارشناس که مدعی است «میانگین سن مصرف کنندگان لوازم آرایشی در دنیا 25 سال و در ایران 14 سال است». یا این اظهارات رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی که اعلام کرد «ایرانی ها 5 برابر بیشتر از کشورهای خاورمیانه لوازم آرایشی می خرند». البته این اظهار نظر این مقام مسئول را به خود جلب کرد زیرا معتقد است این آمار از نظر توسعه خوب است. زیرا خرید لوازم مراقبت از پوست هزینه های درمان را کاهش می دهد.
در راس خریدهای بی کیفیت!
اما آمارهای جهانی چه می گویند؟ با توجه به محدودیت های دولت برای واردات لوازم آرایشی رسیدن به واقعیت استفاده از این محصولات در ایران دشوار است. اما در وسط گزارش های رسانه های خارجی می توانید پیشنهادهایی پیدا کنید. این شامل بیانیه ای است که در بروشور نمایشگاه «دنیای زیبایی خاورمیانه» در دبی 2024 آمده است که طی آن ادعا شده است 90 درصد لوازم آرایشی مورد استفاده در ایران اقلام «لوکس» یا «ارزان» هستند. در مثال دیگری که در پایگاه آمار Statista ثبت شده است می توان این جمله عجیب را نیز یافت. بر اساس گزارش این وب سایت ایران از نظر «استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی بی کیفیت» رتبه نخست را در بین کشورهای مصرف کننده برتر جهان دارد. اما دلیل رواج کالاهای قاچاق و بی کیفیت چیست؟ یک مطالعه دانشگاهی منتشر شده در سال 1400 به این موضوع می پردازد. اگرچه به نظر می رسد پدیده های گزارش شده در این مطالعه رایج و تکراری باشند. بر اساس این گزارش استفاده از ماشین آلات پست بدون توجه به تغییر باورها و نگرش مردم به ضعف سازمانی و نقش نظارتی دولت برمی گردد. اگرچه ممکن است اغراق آمیز به نظر برسد که 90 درصد محصولات آرایشی و بهداشتی به نوعی به ایران قاچاق می شود اما یک دهه پیش در فهرست آمار گمرک لوازم آرایشی و بهداشتی پس از گوشی و لوازم جانبی در رتبه دهم قرار داشت. اما چه کسانی از این لوازم آرایشی به اصطلاح «ارزان» استفاده می کنند؟ این داده ها سعی در پاسخ به این سؤالات در مطالعات منتشر شده دارند.
تعداد فرد لوازم آرایشی در ایران
– 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران کالاهای قاچاق یا تقلبی هستند.
– ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در منطقه و هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان!
– میانگین سنی مصرف کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان 25 سال و در ایران 14 سال است.
– ایرانی ها 5 برابر بیشتر از کشورهای خاورمیانه لوازم آرایش می خرند.
– 40 درصد زنان ایرانی می گویند هر روز و همیشه آرایش می کنند!
– 15 درصد از زنان اعلام کرده اند که همه جا آرایش می کنند در حالی که تنها 1 درصد از آنها گفته اند که هیچ جا آرایش نمی کنند.
– رشد سالانه 11 درصدی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی در عربستان سعودی و 12 درصد در ایران.
– هر خانوار ایرانی سالانه حدود 2.5 درصد از هزینه خود را صرف خرید لوازم آرایشی می کند.
– نسبت هزینه لوازم آرایشی و بهداشتی به کل هزینه سرانه هر خانوار طی 5 سال 22 درصد افزایش یافت.
– گروه سنی «24-19» بیشترین هزینه را برای لوازم آرایشی و بهداشتی می کنند
– دومین رده سنی پرکاربرد برای لوازم آرایش گروه سنی «15-18» است!
– طبق نظرسنجی گالوپ از زنان شاغل ایرانی بالای 15 سال آنها 30 درصد از درآمد ماهانه خود را صرف لوازم آرایش می کنند.
منبع: خبر فوری
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جنون زیبایی در ایران/مصرف لوازم آرایشی در ایران چقدر است؟" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جنون زیبایی در ایران/مصرف لوازم آرایشی در ایران چقدر است؟"، کلیک کنید.