«تو راه برگشت را بلدی؟»در آستانه انتشار/ داستان جذاب انسان هایی که راه بازگشت را گم کرده اند

این در گفتگو با بهار ریدینگ آرسل آمده است.

«تو راه برگشت را بلدی؟»در آستانه انتشار/ داستان جذاب انسان هایی که راه بازگشت را گم کرده اند

داستان “آیا راه بازگشت را می دانید؟” مثل انسان وقتی به دنیا می آید فراموش می کند که از کجا آمده است و این امر بازگشت او را تا رسیدن به امام زمان (عج) سخت می کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آرسل، عنوان دوازدهمین کتاب منتشر شده توسط گروه کودکان ناشران موهای، «راه بازگشت را می دانی؟ به نویسندگی فاطمه مقدزاده کرمانی و تصویرگری علیرضا لبده به زودی منتشر می شود.

داستان “راه برگشت را می دانی” نوشته شده برای کودکان بالای 7 سال، داستان قطره ای است که برای یافتن دریا تلاش می کند، دریا جواب همه سوال ها و راه بازگشت را می داند، اما دریا را به سختی می توان یافت. سرانجام، دراپ متوجه می شود که هر چه بزرگ تر و مهم تر بخواهد به آن بازگردد، سخت تر خواهد بود و به تلاش بیشتری نیاز دارد!

کتاب های کودک و نوجوان انتشارات محیی که از کلام حجت الاسلام محمد سوزایی به عاریت گرفته و منتشر شده است، پدیده ای نوین در حوزه کتاب کودک محسوب می شود و مبانی انسان شناسی، آسیب شناسی، شناخت جهان و معرفت را در بر می گیرد. آخرت و در یک کلام به کودکان فلسفه اسلامی و تصاویر زیبا در قالب کتاب جذاب و با کیفیت می آموزد.

به مناسبت انتشار این کتاب گفت وگویی با سید حاتمه سیدزاده، مدیر گروه کودک و نوجوان موسسه منتجران منجی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

خانم سیدزاده می توانید درباره موضوع کتاب جدیدتان «راه برگشت را بلدید» توضیح دهید؟

کتاب «راه بازگشت را می دانی» به مفهومی در فلسفه اسلامی به نام آسیب شناسی اشاره دارد. آسیب شناسی از حدیث امام علی (ع) وام گرفته شده است که از کجا آمده ام، الان کجا هستم و به کجا می خواهم بروم. این اندیشه ها در فلسفه به ویژه در فلسفه شیعه و اسلامی مطرح شده است.

اهمیت آسیب شناسی چیست و چگونه در زندگی به ما کمک می کند؟

دانستن این علم و آگاهی از این خودشناسی در رسیدن به هدف سعادت و آرامش در زندگی و خلقت بسیار مفید است. اگر ندانیم از کجا آمده ایم، یعنی منبع ورودمان کجاست، معمولاً در برخورد با این سوال اتفاقی می افتد که از همان لحظه تولد، شخص را یک شخص در نظر می گیریم.

بنابراین ما فقط برای این آدمی که روی زمین به دنیا آمده و قرار است روزی بمیرد کار و محتوا می سازیم. اگر چه انسان مبدایی دارد که از آن آمده و به زندگی زمینی مربوط نمی شود و مقصدی دارد که مربوط به زندگی زمینی نیست و در نتیجه باید دوباره به آنجا برگردد، اما باید زندگی امروز خود را بر اساس مبدا و مبدا برنامه ریزی کند. مقصد و این مشکل هماهنگی و برنامه ریزی، روش شناسی در این کتاب مطرح شده است.

چگونه این مفهوم طولانی و عمیق فلسفی را بدون ایجاد مشکل توضیح می دهید؟

با یک داستان ساده در این کتاب به داستان قطره ای برمی خوریم که از آسمان، یعنی از دامان مادرش افتاد و وارد زمین شد و او می خواهد از این راه برگردد، اما مانند کسانی که وارد زمین شده اند، با آن روبرو می شود. مشکل فراموشی یعنی وقتی آمد و زیبایی های دنیا را دید، یعنی در دریا به دنیا آمد و اتفاقاتی که برایش افتاد باعث شد این مسیر را فراموش کند.

قطره این داستان مانند انسان جایی را که هنگام تولد از آنجا آمده فراموش می کند و بازگشت را دشوار می کند تا در این مسیر به امام برسد. امامی که در این داستان نماد دریاست. قطره اقیانوس را پیدا می کند و با اقیانوس ارتباط برقرار می کند و وقتی آرام می گیرد و می تواند با اقیانوس ارتباط برقرار کند، به آغوش مادر و سرچشمه اش راه می یابد.

فکر می کنید این داستان ساده است اما خیلی کودکانه نیست و مخاطبان بزرگسال می توانند از آن بهره ببرند؟

این داستان از آن دسته داستان هایی است که فقط برای کودکان نوشته نشده است. از آنجایی که ایده های فلسفی فقط مختص کودکان نیست، این خاصیت تمام داستان های فلسفی است که فقط با گروه خاصی مانند کودکان کار نمی کند، اگرچه درک جهان را برای کودکان آسان تر می کند، اما مخاطبان آن فقط کودکان نیستند. و هر آزاده ای که راه و روش است، کسانی که می خواهند کشف کنند، می توانند از این داستان استفاده کنند.

این داستان مرا به یاد داستان مثنوی انداخت که همه مصداق ها و استعاره هایی برای مفهوم زندگی دارند. آیا به ذهن نزدیک است درست است؟

بله، این داستان را می توان تمثیلی مانند آن داستان ها نامید. استعاره و قاعده ای از مسیر حرکت انسان که همه ما که در این مسیر هستیم می توانیم از این داستان بهره ببریم و جایگاه خود را در مسیر پیدا کنیم و در عین حال می توان به کودکان کمک کرد تا به این درک برسند. این کار را انجام داد زیرا کودکان هنوز به دنیا آلوده نشده اند و برای آنها آسان است که بفهمند من باید در دنیا چه کنم و هدف اصلی چیست.

یکی از مهم ترین و متداول ترین سوالات کودکان در مورد مرگ است که با گم شدن یکی از عزیزان بیشتر نمایان می شود. فکر می کنم این کتاب می تواند در این زمینه مفید باشد. آیا حقیقت دارد؟

بله، یکی از سوالات همیشگی کودکان در مورد مرگ و زندگی پس از مرگ و همچنین در مورد اینکه آنها و دیگران از کجا آمده اند است. “قبل از آمدن من کجا بودم؟” یک سوال متداول برای بچه ها، و بعد آنها می پرسند “حالا باید چه کار کنم؟” فقط باید بازی کنم؟ این کتاب می تواند حتی به مادران و معلمانی کمک کند که با کودکان و کودکانی که زیر بار مطالعه و انجام وظایف خود نیستند، تنبل هستند. به این معنا که کودک یاد می گیرد که تنها کاری که باید انجام دهد این است که بازی کند و ورزش کند و کارهای دیگری انجام دهد تا بتواند مسیر خودش را پیدا کند و دنبال کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«تو راه برگشت را بلدی؟»در آستانه انتشار/ داستان جذاب انسان هایی که راه بازگشت را گم کرده اند" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«تو راه برگشت را بلدی؟»در آستانه انتشار/ داستان جذاب انسان هایی که راه بازگشت را گم کرده اند"، کلیک کنید.