ارز دیجیتال پولکادات DOT بخریم یا نه؟

پولکادات نسل نوینی از شبکه می باشد که بلاک چین های متعدد را به یک شبکه وصل می کند. در این شبکه انتقال داده میان بلاک چین های مختلف امکان پذیر می باشد و همچنین می تواند از چند زنجیره توسط شبکه پشتیبانی کند. شبکه پولکادات با هدف رفع مشکل ارتباط کند و آهسته میان بلاک چین های عمومی و خصوصی طراحی شده است. پولکادات تسهیل کننده نسل بعدی وب (Web3) می باشد که می تواند پس از شکستن انحصار اینترنت، آن را در اختیار کاربران قرار دهد.

تمرکز این پروتکل بر روی انتقال ، حفظ ارتباطات و امنیت مشترک بلاک چین ها می باشد. بلاک چین ها پس از متحد شدن در پروتکل پولکادات، می توانند با یکدیگر به صورت موازی کار کنند. همچنین این یکپارچگی بین بلاک چین ها، باعث ترکیب نقاط قوت بلاک چین های مختلف با یکدیگر و کاهش نقاط ضعف آنها می شود. قیمت پولکادات در حال حاضر $6.23 است.

ساختار پولکادات

پولکادات برای رفع مشکلاتی که باعث کاهش کاربردهای بلاک چین ها می شود، ایجاد شده است. از جمله این مشکلات می توان به مشکل و انزوا اشاره کرد:

شبکه های بلاک چین نمی توانند حجم زیادی از ها را در ثانیه در جهان غیر متمرکز، پردازش کنند. پولکادات می تواند تراکنش ها را به صورت موازی و در چندین زنجیره پردازش کند و تنگناهای سایر شبکه ها را رفع کند. میزان مقیاس پذیری توسط قدرت پردازش موازی بهبود می یابد و شرایط را برای پذیرش بلاک چین به عنوان یک تکنولوژی جهانی بهبود می دهد.

شبکه های بلاک چین به دلیل این که نمی توانند با یکدیگر در ارتباط باشند، در انزوا قرار دارند، پولکادات مشکل عدم ارتباط و تعامل میان بلاک چین های مختلف را رفع کرده است و آنها را از انزوا خارج کرده است.

نقش ارز پولکادات

ارز دیجیتال پولکادات، در شبکه پولکادات 3 هدف اصلی دارد که عبارتند از:

حاکمیت

کسانی که از ارز پولکادات نگهداری می کنند، می توانند بر روی این پروتکل، کنترل کاملی داشته باشند. در برخی پلتفرم ها امتیازاتی مانند تغییرات پروتکل، تعیین ساختار کارمزد و عملیات اضافه سازی یا حذف پاراچین، به ها اختصاص می یابد درحالی که این امتیازات در پروتکل پولکادات به هولدرهای توکن DOT اختصاص می یابد. این امتیازاتی که به خاطر کردن توکن ها اهدا می شوند، باعث می شود دارندگان بتوانند در فرآیند تصمیم گیری مشارکت داشته باشند.

عملیات

مکانیسم اجماع شبکه پولکادات، توسط دارندگان توکن های دات تسهیل می شود. همچنین هولدرهای ارز دیجیتال DOT، با حفظ یکپارچگی، اجماع و مشارکت فعال خود می توانند حملات احتمالی را تضعیف کنند.

پرداخت

شبکه پولکادات، ارز دیجیتال پولکادات را به عنوان پاداش به دارندگان توکن و مشارکت کنندگان فعال در شبکه اهدا می کند. همچنین نیاز است توکن دات برای اضافه شدن پاراچین های جدید، الحاق شوند.

10 میلیون پولکادات، ماکزیمم سرمایه یا هارد کپ نیست، بلکه احتمالا مانند اتریوم پولکادات یک عرضه اولیه سالانه و خارج از برنامه، در آینده با هدف تشویق ها به شرکت در شبکه داشته باشد.

هدف بلاک چین پولکادات

در شبکه پولکادات، علاوه بر ارتباطی که بین همه زنجیره ها وجود دارد، امنیت بسیار خوبی نیز در این شبکه وجود دارد. سیستم مدیریتی پولکادات بسیار پیچیده است و صدای کاربران در این شبکه قابل شنیده شدن است. نیروی محرکه این شبکه، توکن DOT می باشد که برای برقرای پیوند، و مقاصد مدیریتی به کار گرفته می شود.

رقبای ارز دیجیتال پولکادات

بلاک چین کازماس با هدفی مشابه هدف پولکادات، یعنی ایجاد شبکه ای از زنجیره ها در سال 2020 ایجاد شده است. البته تفاوت های فنی میان این دو بلاک چین وجود دارد. در صورتی که توسعه دهندگان پولکادات به گفته های خود عمل کنند، این مدل می تواند دارای امنیت مشترک تر و مبتنی بر همکاری بیشتر باشد.

بلاک چین اتریوم 2 نیز جز رقبای پولکادات محسوب می شود که ویژگی های قابل مقایسه ای با ارز دیجیتال پولکادات دارد. از شباهت های این دو می توان به این مورد اشاره کرد که عملکرد هر دو بلاک چین مبتنی بر شاردینگ یا اختصاص دادن زنجیره های مختلف به اهداف خاص می باشد. البته تفاوت های فنی نیز میان این دو بلاک چین وجود دارد که اهداف سازندگان از طراحی این بلاک چین ها، مهم ترین این تفاوت هاست.

ارز دیجیتال دات (DOT) چیست؟

هر پروژه کریپتویی، دارای بلاک چین اختصاصی یا ساخته شده روی یک زنجیره موجود، معمولا دارای رمز ارز اختصاصی خود است. این موضوع درباره تمام بلاک چین‌های مستقل صدق می‌کند و پولکادات نیز مستثنی نیست. ارز دیجیتال این شبکه با نماد DOT شناخته می‌شود. بر اساس توضیحات وایت پیپر، با خرید دات به سه قابلیت دسترسی پیدا خواهید کرد:

پرداخت: اضافه کردن یک پاراچین به نتورک پولکادات نیازمند وثیقه گذاشتن مقداری سرمایه در قالب رمز ارز DOT است. می‌توان آن را نوعی اثبات سهام قلمداد کرد.

کدام کیف پول‌ها از ارز DOT پشتیبانی می‌کنند؟

به خاطر اهمیت پروژه و تعدد سرمایه گذاران در رمز ارز آن، بیشتر کیف پول‌های چند ارزی امکان ذخیره‌سازی دات را میسر کرده‌اند. به عنوان نمونه باید با تراست والت، اتمیک والت، کوینومی والت، کوین بیس والت، مث والت، لجر نانو اس، لجر نانو ایکس، ترزور مدل ایکس، ترزور مدل وان، سیف پل اس 1 و کول والت پرو اشاره کنیم.

نتیجه‌گیری؛ آیا در ارز دات سرمایه گذاری کنیم؟

در بازار خرسی کنونی که رمز ارزهای برتر شامل DOT ریزش شدیدی نسبت به سقف تاریخ خود داشته‌اند و چند ده میلیارد دلار سرمایه از بازارشان خارج شده است، دات جزو معدود رمز ارزهای دارای مارکت کپ چند میلیارد دلاری است. این ارز اکنون از نظر مارکت کپ (ارزش بازار، مقدار سرمایه در گردش داخل آن) در رتبه یازدهم قرار دارد.

بیشینه قیمت خرید و فروش دات به مبلغ 55 دلار در نوامبر 2021 (آبان 1401) به ثبت رسید. کمترین مبلغ آن از زمان عرضه رسمی نیز به قیمت 2.6 دلار در آگوست 2020 (شهریور 1399) مربوط می‌شود. البته این ارز اکنون فاصله زیادی با بیشینه قیمت خود دارد، اما فراموش نکنید وضعیت ارز بومی بقیه پروژه‌ها نیز یکسان است. انتظار داریم با شروع روند صعودی بعدی، DOT پابه‌پای بقیه ارزها رشد قابل توجهی را تجربه کند، اتفاقی که در روند صعودی قبل نیز رخ داد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارز دیجیتال پولکادات DOT بخریم یا نه؟" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارز دیجیتال پولکادات DOT بخریم یا نه؟"، کلیک کنید.